Wednesday, April 22, 2015

Roti Naik Tok Mak @ Roti Lembut


Semalam punya citer...sesaja nak buat roti sendiri, alhamdulillah mmg gebu sgt kejadiannya...sebahagian dohnya Lieza buat Burger Malaysia sgt2 lembut walaupun dah seharian..Resepi yg di kongsi oleh Mas Duniaku merupakan tokey homemade roti juga..sgt2 berbaloi utk dicuba...

Roti Naik @ Roti Lembut @ Soft Bun Resepi Resepi : Tok Mak FB Sumber 1 : Faridah Haron FB Sumber 2 : Ika Bahan2 : 500 g tepung high protien @ tepung gandum @ tepung roti 1 biji telur 3/4 cawan gula halus 1 sudu besar susu tepung - Mas ikut Ika gantikan horlicks 2 sudu besar susu pekat manis 2 sudu besar marjerin 1 sudu besar shortening 1 peket mauripan (11g) campurkan susu pekat manis + telur + tambah air...jadikan 300 ml semua sekali ***utk pastikan yis hidup....sy campurkan skali yis dlm bancuhan air diatas....sy guna air suam panas...jika yis berbuih...maksudnya sedia utk diguna...jika sebaliknya...jgn guna...(resepi tok mak x tulis cam ni....maaf tok mak...sy ubh sbb nk tgk yis ok ke x) Mas tak campur pun yis ngan campuran air tu, tuang jerk yis dengan bahan2 diatas, Alhamdulillah, roti tetap lembut gebu ... ^__^

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Roti Naik @ Roti Lembut @ Soft Bun Resepi Resepi : Tok Mak FB Sumber 1 : Faridah Haron FB Sumber 2 : Ika Bahan2 : 500 g tepung high protien @ tepung gandum @ tepung roti 1 biji telur 3/4 cawan gula halus 1 sudu besar susu tepung - Mas ikut Ika gantikan horlicks 2 sudu besar susu pekat manis 2 sudu besar marjerin 1 sudu besar shortening 1 peket mauripan (11g) campurkan susu pekat manis + telur + tambah air...jadikan 300 ml semua sekali ***utk pastikan yis hidup....sy campurkan skali yis dlm bancuhan air diatas....sy guna air suam panas...jika yis berbuih...maksudnya sedia utk diguna...jika sebaliknya...jgn guna...(resepi tok mak x tulis cam ni....maaf tok mak...sy ubh sbb nk tgk yis ok ke x) Mas tak campur pun yis ngan campuran air tu, tuang jerk yis dengan bahan2 diatas, Alhamdulillah, roti tetap lembut gebu ... ^__^

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Sumber resepi : Mas Duniaku
Resepi asal : Tok Mak

Bahan2 :
500 g tepung high protien @ tepung gandum @ tepung roti
1 biji telur
3/4 cawan gula halus -
 1 sudu besar susu tepung - Mas ikut Ika gantikan horlicks
2 sudu besar susu pekat manis 
 2 sudu besar marjerin
1 sudu besar shortening
1 peket mauripan (11g) campurkan susu pekat manis + telur + tambah air...jadikan 300 ml semua sekali

( ***utk pastikan yis hidup....sy campurkan skali yis dlm bancuhan air diatas....sy guna air suam panas...jika yis berbuih...maksudnya sedia utk diguna...jika sebaliknya...jgn guna...)- Lieza buat camni
 
Mas tak campur pun yis ngan campuran air tu, tuang jerk yis dengan bahan2 diatas, Alhamdulillah, roti tetap lembut gebu ... ^__^ 

Cara :
Dalam mangkuk... Masukkan tepung dan gula halus...masukkan adunan 300ml air tu...gaul sebati.... Masukkan marjerin dan shortening...gaul rata.... Teruskan uli hingga adunan lembut, licin serta elastik... Perapkan doh sehingga naik sekali ganda...tumbuk2 doh utk kuarkan angin...bulatkan kecik2...susun dlm loyang...yg dah di griss....perap lagi sejam, untuk buat doh pizza boleh kurangkan kuantiti gula. Bakar dalam oven 180...selama 20 minit atau hingga masak...dengan api atas bawah Kaedah lain menggunakan Bread Maschine boleh set kan mcm biasa utk buat doh.
Lieza bakar dlm suhu 170 selama 20 minit dan sebelum bakar lieza sapukan telur diatasnya..TERPULANG PADA OVEN MASING2

Roti Naik @ Roti Lembut @ Soft Bun Resepi Resepi : Tok Mak FB Sumber 1 : Faridah Haron FB Sumber 2 : Ika Bahan2 : 500 g tepung high protien @ tepung gandum @ tepung roti 1 biji telur 3/4 cawan gula halus 1 sudu besar susu tepung - Mas ikut Ika gantikan horlicks 2 sudu besar susu pekat manis 2 sudu besar marjerin 1 sudu besar shortening 1 peket mauripan (11g) campurkan susu pekat manis + telur + tambah air...jadikan 300 ml semua sekali ***utk pastikan yis hidup....sy campurkan skali yis dlm bancuhan air diatas....sy guna air suam panas...jika yis berbuih...maksudnya sedia utk diguna...jika sebaliknya...jgn guna...(resepi tok mak x tulis cam ni....maaf tok mak...sy ubh sbb nk tgk yis ok ke x) Mas tak campur pun yis ngan campuran air tu, tuang jerk yis dengan bahan2 diatas, Alhamdulillah, roti tetap lembut gebu ... ^__^

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Roti Naik @ Roti Lembut @ Soft Bun Resepi Resepi : Tok Mak FB Sumber 1 : Faridah Haron FB Sumber 2 : Ika Bahan2 : 500 g tepung high protien @ tepung gandum @ tepung roti 1 biji telur 3/4 cawan gula halus 1 sudu besar susu tepung - Mas ikut Ika gantikan horlicks 2 sudu besar susu pekat manis 2 sudu besar marjerin 1 sudu besar shortening 1 peket mauripan (11g) campurkan susu pekat manis + telur + tambah air...jadikan 300 ml semua sekali ***utk pastikan yis hidup....sy campurkan skali yis dlm bancuhan air diatas....sy guna air suam panas...jika yis berbuih...maksudnya sedia utk diguna...jika sebaliknya...jgn guna...(resepi tok mak x tulis cam ni....maaf tok mak...sy ubh sbb nk tgk yis ok ke x) Mas tak campur pun yis ngan campuran air tu, tuang jerk yis dengan bahan2 diatas, Alhamdulillah, roti tetap lembut gebu ... ^__^

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Roti Naik @ Roti Lembut @ Soft Bun Resepi Resepi : Tok Mak FB Sumber 1 : Faridah Haron FB Sumber 2 : Ika Bahan2 : 500 g tepung high protien @ tepung gandum @ tepung roti 1 biji telur 3/4 cawan gula halus 1 sudu besar susu tepung - Mas ikut Ika gantikan horlicks 2 sudu besar susu pekat manis 2 sudu besar marjerin 1 sudu besar shortening 1 peket mauripan (11g) campurkan susu pekat manis + telur + tambah air...jadikan 300 ml semua sekali ***utk pastikan yis hidup....sy campurkan skali yis dlm bancuhan air diatas....sy guna air suam panas...jika yis berbuih...maksudnya sedia utk diguna...jika sebaliknya...jgn guna...(resepi tok mak x tulis cam ni....maaf tok mak...sy ubh sbb nk tgk yis ok ke x) Mas tak campur pun yis ngan campuran air tu, tuang jerk yis dengan bahan2 diatas, Alhamdulillah, roti tetap lembut gebu ... ^__^

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
 



Wednesday, March 18, 2015

Apam Mentega


Resepi Apam Mentega yg  selalu Lieza gunakan..dah byk kali Lieza buat apam mentega ni sgt2 sedap..terima kasih kat Sofea dari After 6am.

Bahan-bahan ( +-50 biji )
(A) Bahan2 utk gula hangus:-
11/2 cawan gula pasir
1 cawan air
250 gm mentega
(B)
1 cawan gula castor ~akak ltk 3/4 cawan - lieza pun guna 3/4 juga
4 biji telur
3 cawan tepung gandum ayak besama
2 sudu teh soda bikarbonate
1 tin susu cair
1 sudu teh esen vanila

Cara-cara
cara buat gula hangus: masukkan gula dlm periuk,masak dgn api perlahan hingga gula larut dan berwarna perang.
padamkan api dan masukkan air.nyalakan semula api dan kacau hingga semua larut dan masukkan mentega,kacau rata dan ketepikan.
Putar gula, telur dan esen vanila hingga kembang dan masukkan gula hangus yg masih panas tadi.
kemudian masukkan susu selang selikan dgn tepung.gaul semua hingga sebati.
perap selama 1/2 jam.
panaskan pengukus dan acuan lompang.tuangkan adunan ke dlm acuan.adunan ni jika dituang penuh kedlm acuan pun x mengapa sbb semasa masak dia x akan melimpah.
Jika guna acuan lompang kukus selama lebih kurang 15 min - 20 min.tutup pengukus dgn kain supaya wap tidak jatuh ke bawah.

Tuesday, March 17, 2015

Homemade Tosai




 Ada sesapa yg gemar makan tosai tak....angkat tangan...
Sudah beberapa kali Lieza buat tosai ni menguunakan resepi dari CendanaKasih, sangat sangat berbaloi sbb dapat buat dgn byk...puas makan...gambar yg atas tu Lieza buat kosong sahaja tp utk encik asben Lieza tabur bawang dan telur maka jd lah Tosai Telur bawang....mkn bersama kari ikan or apa2 pun bole ikut selera tekak masing2. 

Bahan Bahan

1 Cawan Ulunthu(gambar rujuk dibawah)
2 Cawan Beras
Segenggam Nasi

(Kalau keluarga yg besar bole guna sukatan yg lebih besar yer cthnya Mug ke manggkuk ke..janji 1 ulunthu 2 beras)

Cara2
  1. Ulunthu dan beras direndam semalaman
  2. Keesokan paginya boleh la di blender bersama segenggang nasi dan sedikit garam sehingga halus. .(Untuk proses ni Lieza nak makan waktu breakfast pada keesokan hari, jadi seawal pagi dlm pukul 9 pagi Lieza dah rendam, dan pada pukul 10 mlm liza blendkan, selesai blend Lieza perap lagi semalaman dan keesokan pagi nya bole di tosaikan) perap sekurang2 8 jam
  3. Adunan ni kalau pekat boleh ditambahkan dgn air yer puan2. adunan tu lebih kurang cam buat kuih apam.

Adunan yg telah diperap  akan ringan dan ada buih2 gitu...
Utk proses memasaknya Lieza buat mcm kita nak melempeng jer...tak ikut cara yg telah di kongsi oleh penyumbang resepi...kiranya derhaka sikit jer
 


Ulunthu ni bole didapati di Giant atau kedai2 India yg jual rempah ratus tu. cari yg putih yg takder kulitnya.


Monday, March 16, 2015

Kerabu Mangga Lagi

 
 Alhamdulillah bertemu lagi kita disini.....asalnya mcm dah malas nak berblog tp dek kerana sayangkan blog ni maka diteruskan juga utk berblog supaya dapat lah Lieza  berkongsi hasil2 masakan yg telah dicuba utk rujukan teman2 dan juga diri sendiri. 
Oklah walaupun mood masih suam suam kuku hari ni Lieza nak kongsi resepi kerabu 
 mangga yg enak dimkn begitu sahaja selain mkn dgn nasi.


KERABU MANGGA Ala CRS

Bahan:
5 bj buah mangga muda
sedikit kapur makan
3 bj bawang merah ~ dihiris halus
3 - 5 bj cili padi hijau dan merah ~ dihiris halus
2 - 3 helai daun limau purut ~ dihiris halus
1 sudu besar gula
1 sudu besar sos ikan

Sagat halus mangga yg dah dibuang kulit dan rendam dalam sedikit air kapur utk merangupkannya.
Bilas bersih dan toskan.
Masukkan kedalam sebuah mangkuk dan masukkan kesemua bahan2 lain.
Gaul hingga sebati dan biarkan sebentar supaya semua bahan2 mesra.
Boleh lah dihidangkan.

* K.Nor tak masukkan garam sbb dah ada rasa masin dari sos ikan


  

Saturday, March 14, 2015

Bersarang Labah labah...


Assalammualaikum.....

Arghhhhh dah byk saranggggg....
Ok ok..Tuan Rumah nak kemas2 dan sapu dulu ekkkk...(gambar ehsan Pak Google)

Tuesday, October 14, 2014

Main Masak2 Dengan Lobster(udang kara)



Lobster atau udang kara ni jarang2 Lieza jumpa di pasar, entah macam mana hari tu terjumpa pulak ada terjual di pasar Satok, memandang kami ni tak pernah beli dan tak pernah sekali pun masak udang kara ni maka terjebak juga la dgn kata kata manis si penjual ni...tak byk pun kami beli cukup ler 2 ekor ajer...org kata nak try uji test ...2 ekor tu pun sekilo la juga..dgn harganya yg agak2 terkujat juga la kan tapi mmg mcm tu lah harganya pun...mungkin bukan musim.....

 
Udang kara 2 ekor ni Lieza masak 2 jenis masakan yg pertama Udang Kara Masak Mentega/Butter dan yg kedua Lieza masak 3 rasa sahaja ..Resepi masak mentega/butter ni lieza rujuk seperti di bawah..terima kasih pada empunya resepi yg sedap ni...

Resepi Sumber
 
 Lobster Masak Butter

Bahan-bahan :

Lobster
1/2 buku butter (125 gm)
5 ulas bawang putih (cincang kasar)
11 tangkai cili padi (hiris kasar)
3/4 tin susu cair
2 biji telur dipukul sedikit (guna garfu) - terlupa nak letak
2 tangkai daun kari (lurut daun sahaja)
serbuk lada sulah dan lada hitam secukupnya

Caranya :

1. Panaskan periuk kukusan. Bersihkan lobster, buang janggut dan tongkatnya. Kukus lobster 15 - 20 minit. Belah dua lobster. Cara mudah membelah, belah dari bahagian bawah (kaki) lobster.
2. Dalam kuali, panaskan butter sehingga separuh cair. Tumiskan bawang putih hingga naik bau. Masukkan cili padi. Tumis lagi.
3. Masukkan susu cair. Kacau sekejap-sekejap. Api perlahan. Biar sehingga mendidih.
4. Masukkan telur yang dipukul tadi dengan mencurah tinggi sambil sebelah tangan kacau dalam kuali.
5. Kacau cepat-cepat kemudian masukkan lobster yang dikukus tadi.
6. Taburkan daun kari, serbuk lada sulah dan lada hitam. Balik-balikkan lobster dalam kuah sehingga kuah agak meresap.
7. Matikan api dan boleh dihidang bersama nasi putih atau nasi goreng cina.




Resepi yg kedua ni pula Lieza masak 3 rasa jer...resepi 3 rasa ni dah byk kali lieza buat cuma tukarkan bahan mentahnya sahaja.





Sunday, October 12, 2014

Congo Bars

Baru kali pertama lieza buat Congo Bars ni, alhamdulillah rasanya mmg sedap...teksturnya nak kata biskut bukan nak kata kek pun bukan tp mcm ada rasa ala2 brownies...ditambah pula ada campuran coklat2 bar didalmnya...perghh makan mmg tak hengat youuu...
Congo Bar ni agak manis sedikit yer...tp mengikut kata Anna jika kita kurangkan gula, congo bar ini akan berderai bila di potong, maka lieza follow jer resepi yg diberi...

Congo Bar
Sumber Resepi : Annaqawina 
Lieza guna loyang 10 x 14
Bahan-bahannya:

  • 2  3/4 cawan tepung serbaguna (all purpose flour) - saya guna gandum
  • 2 1/2 sudu teh baking powder
  • 1/2 sudu teh garam
  • 2/3 cawan butter- dilembutkan - saya guna 150gm
  • 1 lb. gula perang lembut(light brown sugar)- saya guna 310gm -
    Komen Anna di Fb - Alhamdulillah kak..sama2...tp kan..saya buat jual letak brown sugar tu 240g je kak..just nice x manis sgt & boleh potong x hancur. Lupa nk update..
  • 3 biji telur
  • 1 sudu teh vanilla essence
  • 11.5 ounce milk coklat chip - saya guna 200gm coklat dicincang
  • 1 cawan kacang pecan dicincang- saya guna kacang badam
  • segenggam kismis hitam- saya tambah - lieza tak letak


Caranya:


Menggunakan mixer:


  • Ayakkan tepung bersama baking powder dan garam ke dalam mangkuk yang besar dan ketepikan.
  • Satukan butter dan gula perang menggunakan mixer sehingga benar-benar sebati.
  • Masukkan telur satu persatu dan sebatikan dengan perlahan-lahan menggunakan mixer.
  • Masukkan pula essence vanila dan sebatikan.
  • Kemudian masukkan adunan tepung dan sebatikan. 
  • Akhirnya masukkan pula coklat chip dan kekacang, dan satukan.



Menggunakan tangan:


  • Ayak tepung, baking powder dan garam, ketepikan.
  • Satukan butter  dengan gula sehingga benar-benar sebati. Disarankan menggunakan belakang sudu untuk memudahkan kedua-duanya sebati.
  • Masukkan telur satu persatu ke dalam adunan butter dan gaul sebati setiap kali telur dimasukkan.
  • Masukkan vanila, kacang dan coklat.
  • Akhirnya masukkan adunan tepung. 
  • Griskan loyang 13x9 (saya guna loyang 11 x 11inc) dengan sedikit butter. Bakar pada suhu 170 C selama 30 minit.

 (rujukan diri sendiri  170 c bakar selama 20 minit dgn ketebalan yg begini dan mengikut kesesuaian Oven saya)

Tuesday, July 8, 2014

Mee Kari



Menu berbuka puasa Lieza bebaru ni...Mee Kari...resepi ni dah pernah Lieza guna sebelum ni(SINI)...tidak lah sekerap kali Lieza masak Mee Kari tp bagi Lieza resepi ni  mmg sedap dan En Hubby pun berpendapat begitu...so apa lagi jom ler cuba try uji dan test...mana la tau kan kot kot kena dgn taste...cumanya kali ni Lieza tak letak kerang tu jer...yg lain semua sama maintain.

Resepi Sumber Dari : Kak Azlita Masam Manis

MEE KARI KAK YATI
By: Kak Yati

8 ulas bawang merah - dikisar
4 ulas bawang putih - dikisar
10 tangkai cili kering - dikisar
1 cwn udang kering - direndam n dikisar
1 cawan rempah kari daging - ita guna BABAS
1 biji santan
2 inc halia - dititik
2 inc lengkuas - dititik
2 btg serai - dititik
3 kpg asam keping
garam dan gula secukup rasa
1/2 kg daging - ita guna batang pinang
10 ekor udang - yg besar
fish ball
kerang
tauhu sponge yg dah goreng

Bahan dimakan bersama
Mee kuning
Timun dihiris halus
Tauge
Telur rebus 
Daun sup dan daun bawang - dihiris halus
Bawang goreng
Limau kasturi
Cili Jeruk - jika suka

Tumis bahan yg dikisar hingga garing dan naik bau.
Masukkan rempah kari daging yg tlh dibancuh dgn air, halia,lengkuas dan serai.
Masukkan air dan biar ia didih.
Masukkan daging dan biar hingga daging empuk (jika tak pakai daging batang pinang rebus daging terlebih dahulu n masukkan dgn air rebusan sekali).
Kemudian masukkan santan dan asam keping dan biar hingga merenih.
Masukkan udang, kerang dan fish ball.
Masukkan garam dan gula secukup rasa.
Akhir sekali masukkan tauhu sponge.
Biarkan kuah mendidih
Sedia dihidangkan

Mee Kari ni di makan bersama mee kuning, timun, tauge, telur, taburan bawang goreng dan hirisan daun sup n daun bawang. Perahkan limau kasturi untuk mendapatkan rasa dan aroma yg enak... kalau nak lagi pedas bolehlah dimakan bersama cili jeruk.

 

Thursday, July 3, 2014

Ayam Percik Kelantan

 Ayam Percik ni bukan lah menu berbuka puasa mahupun menu bersahur tp Ayam Percik ni menu sebelum bulan Ramadhan lagi baru lieza teringat nak share sini. Resepi ni Lieza ambil dari dapur yg sama dgn resepi Nasi Goreng Ikan Masin tu..iaitu Dari Dapur 
Sebelum ni Lieza pernah juga buat ayam percik tp menggunakan resepi lain klik SINI yer..bagi Lieza kedua2 resepi ni ada keistimewaannya tersendiri yg tak dpt Lieza nyatakan bezanya...cumanya bagi Lieza kedua duanya mempunyai rasa yg sedappppp dan memenuhi citarasa Lieza sekeluarga...terpulang pada kawan2 yer..nak cuba yg mana satu...
Sebelum terlupa..Lieza panggang ayam ni dgn menggunakan Pemanggang ajaib jer...cepat jer masa memanggangnya. 


Ayam Percik Kelantan
Oleh: Azie Kitchen
Bahan bahan: 1 ekor ayam - potong 4
Bahan Perap:
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
Garam secukupnya

Bahan Kuah:
2 pek santan pekat
10 ulas bawang merah
1 inci halia
1 batang serai
3 tangkai cili kering - boleh lebih jika suka pedas
Garam secukupnya
Gula - kena ada rasa manis
1/4 keping asam keping - letak sekejap dan dikeluarkan takut terlebih masam

Cara cara:
Kisar bahan perap sehingga halus dan perap pada ayam dalam 30 minit. Bakar ayam sehingga separuh masak. Saya kukus ayam terlebih dahulu sebab mahu cepat. Sementara ayam dibakar, siapkan bahan kuah.

Kisar semua bahan kuah dan masakkan atas dapur dengan api perlahan sambil terus dikacau. Masak sehingga kuah pekat. Masukkan garam dan gula. Sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat.



Wednesday, July 2, 2014

Nasi Goreng Ikan Masin Ala Thai


Kali ni Lieza nak share menu bersahur pulak yer.... Nasi Goreng Ikan Masin Ala Thai
resepi yg di kongsi dari Dapur Azie Kitchen
 Tibalah giliran lieza pulak memanjangkan resepi ni kat sini, terima kasih kepada penyumbang resepi ini. Bagi lieza resepi ni memenuhi citarasa kami juga walaupun pepagi bersahur tp tetap selera....sedapppp..

Nasi Goreng Ikan Masin Ala Thai

Bahan-bahan 

Nasi secukupnya
1/2 labu bawang besar - dihiris
4 ulas bawang putih  -di ketuk
8 biji cili padi - diketuk
3 keping ikan tenggiri masin- buang tulang
2 sb sos tiram
1 sb sos ikan
2 helai kailan - lieza gantikan sawi jer stok kailan takder
1 btg kacang panjang - dipotong kecil
Karot - hiris panjang
2 biji telur
Sedikit garam - rasakan dahulu

Cara-cara
Panaskan minyak dan tumis ikan masin, tekan tekan sikit dgn sudip supaya hancur. Bila ikan masin nak garing masukkan bawang besar, bawang putih dan cili padi. Tumis sampai naik bau masukkan sos tiram dan sos ikan.

Masukkan kacang panjang, karot dan kacau hingga karot lembut.

Ketepikan rencah dan tuangkan telur. Masukkan nasi dan kacau supaya telur bersalut dengan nasi. Boleh letak garam sikit kalau belum masin.

Bila nasi dah nak masak baru letak daun kailan. 

Siap utuk dimakan....

Tuesday, July 1, 2014

Telur Bungkus


Menu berbuka seterusnya iaitu Telur Bungkus resepi yg dikongsi 
Jom tgk resepinya....lieza cnp sahaja ye

Bahan2
3 biji telur
1 ketul dada ayam - didadu isinya saja - lieza gantikan 3sb daging hancur
1/2 batang carrot - potong dadu
1/2 biji cili capsicum - potong dadu 
3 helai daun kobis - racik halus - tak letak
(sayuran boleh digantikan dgn apa2 jenis sayur yg anda suka.. spt kubis bunga, brokoli, buncis atau apa2 sj. kali ni MaDiHaA hanya ada stok carrot & kacang peas dlm tin.. so guna 1 btg carrot & 1 tin kcg peas kecil)
1/2 biji bawang besar - potong dadu
1 ulas bawang putih - cincang
1 sudu besar cili kisar
sos cili
sos tiram
garam sket
perasa
air sikit
minyak
utk sayuran lieza cuma letak carrot dan tomato sahaja...stok yg ada sahaja 
Cara2
-Panaskan minyak, tumiskan bwg putih, bwg besar & cili kisar hingga wangi.
-Masukkan isi ayam, kacau2.. tambah air sikit jer.. kacau kejap biar ayam masak.
-Masukkan sayuran semua kacau lagi.
-Masukkan sos tiram, sos cili.. agak2 yer.. ikut byk mana suka.
-Masukkan serbuk perasa. Masukkan garam jika perlu. Biar kering sket.
-Bila sayuran dah masak.. bolehlah di tutup apinya.

Cara Menyediakan Telur Bungkus
-Pecahkan telur, campur 1 sudu besar air dalam telur, garam.. kacau2 bagi rata.
-Sediakan kuali.. lebih bagus non stick pan. Kalau kuali biasa.. bubuh minyak sikit sapu dengan daun pandan.. jangan byk nanti tak boleh nak dadar nipis.
-Bila kuali dah panas.. tuangkan telur dlm kuali.. kemudian angkat kuali dan pusing/lenggang kuali bagi telur jadi nipis dan lebar. macam kita buat kuih dadar. (guna kain pengalas yerrrr puan2.. panas telinga kuali tu )
-Bila dah masak.. guna sudip terbalikkan telur.. hati2 nanti telur pecah..
-Bila dua2 belah telur dah masak.. tutupkan api.
-Ambil sayuran yg dimasak tadi dan tuangkan atas telur tadi (telur dadar masih dlm kuali yer puan2)
-Lipatkan kiri kanan, atas bawah telur supaya jadi telur bungkus 4 segi.
-Ambil pinggan hidangan dan tekapkan pd telur tadi. Maksudnya terbalikkan pinggan tu atas telur/dlm kuali.
-Kemudian tangan kanan pegang tangkai kuali (bagi non stick pan) sambil tangan kiri pegang pinggan tadi (pegang kuat2 yer nanti jatuh tak tauuuu ) Bagi kuali biasa pun boleh buat gak.. tapi kena pegang kuat2 telinga kuali tu.. dan hati2 jangan terkena tangan anda... kuali tu masih panas.
-Dengan kadar cepat.. terbalikkan kuali tersebut.. maksudnya pinggan dah berada di atas tapak tangan kiri kita dan kuali pulak dah jadi terbalik.. angkat kuali pelan2.. and.. taraaaaaaaaa... jadilah telur bungkus... 
 

Sunday, June 29, 2014

Kuih Ketayap


Bulan puasa teringin pulak nak mkn kuih ketayap ni...memandangkan nak buat pun senang jadi Lieza meringankan masa  meringankan tenaga la juga nak buat ni...
Resepi ni dah pernah lieza share dulu..mmg senang mudah dan yg penting kejadiannya mmg kita suka..walau pun lieza sedikit derhaka cuma guna air sahaja. bukan santan tp hasilnya sedap di tekak lieza.


Kuih Ketayap
Lieza dpt 6 biji utk saiz frying pan 8"
Bahan-bahan ( 3-5 orang )
utk kulit
1 cawan tepung gandum
2 biji telur
2 helai daun pandan
1 1/2 cawan santan (boleh diganti dgn fresh milk)- lieza guna air jer
1 1/2 sudu kecil garam
2 sudu besar minyak masak
Beberapa titik pewarna hijau

utk inti
1/2 biji kelapa parut
3/4 cawan gula merah (boleh dikurangkan)
1 helai daun pandan

Cara-cara

untuk inti;
 Masukkan kelapa parut dan gula merah tadi serta sehelai daun pandan. Kacau sehingga sebati sehingga inti kelapa tadi bercampur dengan gula merah selama 10-15 minit. Inti akan menjadi warna keperangan. Angkat. Buang daun pandan tadi.
Untuk kulit; 
Kelapa parut tadi di blend dengan daun pandan dan perah, ambil patinya. Jika u all guna santan segera, just blend dengan daun pandan dan tapis.(lieza guna air terus campur kedalam tepung jer) Ambil tepung masukkan ke dalam mangkuk letakkan secubit garam dan campurkan pati santan yang telah di blend dengan daun pandan tadi. Kacau sehingga sebati . Kemudian masukkan telur serta minyak dan kacau lagi. Jika u all nak warna original ketayap tak payah guna pencelup, sebab warna daun pandan tadi akan membuat adunan tadi warna hijau, jika u all nak tambahkan sedikit lagi perwarna, letaklah 2-4 titik ke dalam adunan anda.
Panaskan pan, letakkan sedikit minyak dan sendukkan 1 senduk adunan tadi dan layangkan pan agar adunan tadi bulat. Masak sehingga 2-3 minit, angkat jangan terlalu lama. Setelah angkat terus masukkan inti dan gulung. (Cara gulung; , lipat kedua dua tepi sedikit dan gulung melentang. Ulangi sehingga adunan tadi habis. Siap untuk disantap.

Ayam Berempah Kak Hanieliza - Pertama Ramadhan


Salam Ramadhan utk semua pembaca pembaca blog ini...Menu kat atas ni adalah menu berbuka pada hari pertama puasa hari tu Ayam Berempah, Lemak Pucuk Ubi, Kuih Ketayap dan sambal Ikan bilis tempe dan kacang...salah satu yg Lieza nak share ialah resepi Ayam Berempah Kak Hanieliza yg Lieza cuba dari Buku resepi beliau iaitu Satu Hari Satu Resepi.

 

 Bahan A
5 keping/ketul paha ayam - Lieza campur dgn dada
1 sudu makan rempah kari
1 sudu makan lada sulah
1 sudu makan serbuk cili 
Sedikit daun kari
Garam secukup rasa
Minyak Masak

Bahan B ( Di kisar)
5 Ulas Bawang putih
1 inci halia
3 batang serai

Cara2
  1. Gaulkan Ayam dengan semua bahan kecuali minyak.
  2. Perapkan selama 1/2 jam
  3. Panaskan minyak yg banyak dan gorengkan daun kari dahulu dan kemudian masukkan ayam sekali.
  4. Goreng ayam sehingga kekuningan dan masak.

Thursday, June 26, 2014

Ayam Buttermilk

               

Hari ni nak share resepi Ayam Buttermilk yg memenuhi citarasa Lieza...Resepi ni Lieza ambil dari Dapur Kasih Salina...terima kasih kerana sudi share resepi yg sedap dan mudah ni.
Bahan-bahannya: Resepi Ayam ButterMilk
  • Ayam (untuk 4 orang makan - ayam tu potong la kecik-kecik)
  • 1 sudu besar serbuk kari
  • 2 sudu besar tepung jagung
  • 2 sudu besar tepung gandum 
  • sedikit garam
  • sedikit gula
  • 1/2 tin susu cair (kalau nak kuah banyak - lebihkan susu cair) - Lieza guna 3sb susu tepung campur 1 cawan air nak byk kuah letak la byk air.
  • 3 sudu butter
  • Daun Kari
  • 3 biji bawang merah (- hiris atau potong dadu. aku guna setengah bawang holand)
  • 1 ulas bawang putih (ketuk2 jer)
  • 6 biji cili api hijau 
  • Minyak untuk goreng ayam
 Cara masaknya : 
  1. Gaulkan ayam dengan serbuk kari dan sedikit garam. Rata dan sebatikan dulu dengan serbuk kari baru masukkan tepung jagung dan tepung gandum ke dalam ayam.
  2. Goreng ayam sehingga masak (guna minyak biasa yer..)
  3. Dah masak ayam, panaskan kuali plak dan masukkan butter.
  4. Bila butter dah cair, masukkan bawang putih, bawang merah, cili api dan daun kari.
  5. Masukkan susu cair bila bawang dah garing sedikit.
  6. Biarkan susu cair tu mendidih sekejap dan kemudian masukkan ayam yang telah digoreng tadi. Masukkan sedikit gula jika suka.
  7. Kalau suka dan nak kuah ayam tu pekat, masak la lama sikit supaya kuahnya pekat gituuu..
  8. Tapi aku suka kuahnya cair sikit. So, biarkan sekejap jer ayam tu. Bagi kuahnya pekat sikit2 jer. 
  9. Dan kalo terlajak pekat sangat, tambah jer air sikit.
  10. Dah siap, makan dengan nasi panas2..


Tuesday, June 10, 2014

Ayam Masak Kicap Paling Sedap Didunia





Usah di tanya ngape Tajuknya gitew yer dah mmg begitu pun nama menu ni tau..
Tak kira lah mcm mana pun kan yg penting menu ni mmg sedappppp sgttttt anak2 pun makan nasi bertambah tambah. kelainan resepi masak kicap ni ialah di tambah mayonis ke dlmnya..
Resepi lieza ambil dari Dapur Izah The Muufin Lover terima kasih Izah berkongsi resepi serta penyumbang asal resepi yg marbeles ini... akak panjangkan kat sini pulak yer.




AYAM MASAK KICAP (MAYONIS)
resepi : thunderkitten
by: izahdaut


Bahan-bahannya


1 ekor ayam - izah guna 1/2 ekor ayam
- izah gaulkan dengan sedikit kunyit dan garam dan goreng dengan minyak penuh dan api yg besar utk mengeluarkan air ayam. Goreng sekejap sahaja sehingga luarnya kekuningan.


bahan tumbuk/blend

1 biji bawang besar (purple)
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 batng serai - izah tambah


bahan rempah tumis

1 Kulit kayu manis
5 biji Cengkih - izah tak letak
2 biji Buah pelaga


1 Bunga lawang
8 biji Lada hitam biji - ketuk sedikit



3 biji Lada kering - potong sahaja


bahan perasa


6 sudu besar Kicap MANIS cap kipas udang
1 sudu besar mayonis lady's choice
Serbuk lada sulah ajishio
Garam ( tapi biasanya kicap dah cukup masin)

CARA MEMASAK


Ayam digoreng dulu sampai keemasan.pakai api besar & minyak yang banyak.tujuan menggoreng untuk garingkan kulit dan bahagian luar ayam dan menyingkirkan air dalam ayam yang boleh sebabkan ayam masak kicap anda berbau tak best. Angkat ayam dan ketepikan.

Panaskan minyak dalam 5 sudu besar.Tumiskan bahan rempah hingga berbau. Kemudian masukkan bahan yang ditumbuk/diblen tadi. Tumis sampai garing dan berbau wangi.

Masukkan ayam yang dah di goreng.
Tambah kicap secukup rasa.
Masukkan air sampai tenggelam semua ayam. Air aras ayam sahaja. Jangan terlalu banyak,

Buka api sederhana dan renehkan (masak slow2) kalau api kuat memang air cepat kering tp kuah tak meresap dalam ayam.. kalau masak api perlahan kicap akan meresap sampai tulang..

Bila mendidih, masukkan mayonis..serius...sedap sangat bila korang tambah mayonis..ayam masak kicap korang akan ada rasa BANDAR...moden sikit la.. kan orang muda kena kreatip..
Keringkan kuah sampai jadi pekat..kalau tak mayonis tadi akan nampak berketul2..
Rasa dulu..tambah la lada sulah ajishio dan garam secukup rasa..

Bila semuanya ok.. angkat dan hidangkan.