Tuesday, September 1, 2020

Ayam Masak Paprik

Anak2 paling suka Ayam masak paprik..
Resepi Sumber : LoveToCook

Bahan - bahan
  • 300gm ayam (Hubby guna bahagian keel ayam) ~ dipotong dadu
  • 5 biji bawang merah ~ dihiris
  • 3 ulas bawang putih ~ dicincang
  • 1/2 inci halia ~ dicincang
  • 1 biji tomato ~ dipotong
  • 4 1 biji carrot ~ dihiris
  • 1 inci panjang 30gm bunga kubis ~ dipotong
  • 3 helai daun limau purut
  • 2 sb cili kering kisar
  • 1 sb sos tiram
  • 1 sb kicap manis
  • 1 sb sos cili
  • 1 sk sos ikan
  • garam secukup rasa
  • (Lieza tambah beberapa cili api yg diketuk utk tambah kepedasan)

Cara-cara memasaknya :-
  1. Gaulkan ayam bersama sedikit garam. Panaskan minyak dlm kuali dan gorengkan ayam hingga separuh masak. Angkat dan ketepikan.
  2. Kurangkan minyak, tumis bawang putih, bawang merah dan halia hingga naik bau. Masukkan cili kering kisar dan tumis hingga pecah minyak.
  3. Masukkan bunga kubis dan carrot. Gaul rata, biar sayur masak.
  4. Masukkan ayam yang telah digoreng tadi. Tambahkan sos tiram, kicap manis, sos cili, sos ikan dan sedikit garam. Gaul sebati, biarkan sebentar.
  5. Masukkan tomato dan daun limau purut, Cili api, kacau rata dan padamkan
# Sayur sayuran boleh dipelbagaikan seperti kacang panjang, buncis atau putik jagung.

Wednesday, August 26, 2020

Electric Home Shower Panasonic

Setelah 11 tahun usianya...tiba masa kita tukar yang baru..dari Analog Controller ke Digital Controller. Alhamdulillah...

Friday, August 21, 2020

Apam Balik


Buat utk minum petang..Apam balik resepi Kak Wan Raudzah Wan Ismail...Terima Kasih Kak WanπŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ» 

Resepi sumber : Kak Wan Raudzah Wan Ismail FB

Bahan2:
2 cawan tepung gandum
1/2 cawan gula 
1 sdt soda bikarbonat
1 sdt baking powder
2 biji telur
1 cwn air
1/2 cwn full cream milk atau susu cair
sedikit pewarna kuning

Pukul telur dan gula sampai kembang. Masukkan Susu, air, tepung gandum,soda bikarbonat,baking powder dan pewarna kuning. Sebatikan, perap 10 hingga 15 minit.
Bahan tabur : Gula, creamy sweet corn dlm tin, kacang tanah tumbuk.(Lieza letak kacang tanah dan gula je)
Panaskan nonstick pan.Tak perlu sapu minyak.Tuang adunan, tabur bhn2 inti.Bila nmpk lubang2 kecil..terus lipat dua Dan angkat.Masa tgh panas sapu marjerin.

Wednesday, August 19, 2020

Telur Rebus Air Asam


Telur Rebus Air Asam yang pernah viral pada suatu ketika hari tuπŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»

Resepi sumber Pn. Norul Haisyu FB

Telur Rebus
Air Asam🍲
*Cili api
*bawang besar
*tomato
Hiris ke cincang ke ikut suka.. 

-Asam jawa
-Garam ckup rasa
-Aji ckup rasa
-Air suam
Bancuh sebati.. Sebati kauπŸ˜…

Kupas telur bawah air paip sbb nk bg telur tu elok licin xkoyak2...toskan & Potong letak dlm mangkuk. Msukkan cili tomato n bawang. Tuang air asam.. Jgn makan trus.. Korg lek2 dlu.. 15 mnit gtu blh la mkn. Sbb dia dah meresap n sebati... 

Rasa dia lemak2 telur tu.. Ada masam, masin, pedas.

Monday, August 17, 2020

Somtam


Somtam betik ala thai...berkali2 buat menggunakan resepi dibawah...

Resepi sumber :FB MAHN Mashitah Salae 

Somtam - resepi utk sebiji betik

Betik muda di sagat..
1 biji bawang putih.
2 biji cili - nak pedas letak byk2
1 ikat kacang pnjang/ikutlah selera
1 biji tomato..hok besar 
2 sudu mkn udang kering - lieza sangai
1 gengam kacang tanah goreng tanpa minyk.lgi bnyk lgi sdap..
3 senduk kecik..Sos ikan/nampla
3 senduk kecik..Air limau nipis
3 sudu mkn gula perang
Carrot sagat sikit untuk tamboh warna..(tak letak)

Cara..tumbuk kn bawang putih biar hancur.masuk kn cili tmbuk hancur.masuk kn kacang pnjang tumbuk mnje..masuk tomato.kacang tanah.nampla/sos ikan.air limau nipis.nissan somtam/gula kabung.udang kering..gaul sebati..biar gula btl2 hancur..masuk kn betik.carrot..tumbuk mnje2 smbil gaul..rasa..siap
#nk tambah sdap masuk kulit limau nipis skli..

Tuesday, August 11, 2020

Sambal Tempe aka Sambal Mertua

 
Sambal yg selalu dibuat oleh Mertua, dan menjadi kegemaran En. Suami, kita namakan Sambal Mertua...menggunakan tempe yg ditumbuk.
 
Bahan-bahan diperlukan:
 
2 genggam cili api/cili padi - nak lebih pun boleh atau nak tambah cili kering kisar pun boleh.
8 biji bawang merah
4 biji bawang putih
2 biji bawang besar - dihiris
2 bungkus tempe - di tumbuk lumat
1 genggam ikan bilis
1/4 belacan - dari belacan yg besar n nipis
1 s/b pati asam jawa adabi dicampur sedikit air
5 biji belimbing buloh dibelah 2 atau tomato pun boleh
garam, gula dan air jika perlu..tak letak pun ok
 
Cara2
cili api, bawang merah n bawang putih di kisar,
tumiskan bahan2 kisar serta tempe yg telah ditumbuk lumat. Tumis dengan minyak yg byk.
biarkan sehingga naik minyak
masukkan ikan bilis, belacan, air asam jawa, garam dan gula.
akhir sekali masukkan belimbing buloh atau tomato n bawang besar yg dihiris .biarkan mendidih lama..sambil dikacau sekali sekala...sampai naik minyak
sedia di hidang
 

Monday, August 10, 2020

Mee Hailam Hasniza Hassan

 

Bahan - bahan 
Utk Mee  11/2 bungkus
 
- 11 ulas bawang putih dikisar/ tumbuk
- 1 sudu besar biji lada hitam ditumbuk kasar
- Daging yang dipotong kecil-kecil (kalau rebus dulu lagi senang dan cepat)
- 1 mangkuk stok air udang, kalau ada
- 15 ekor udang (terpulang nak banyak mana)
- 4 ekor sotong yang dihiris (terpulang juga)
- 1 biji tomato dibelah 2
- 1-2 biji cili merah dipotong
- Kobis dihiris dan sawi dipotong
- Kicap masin, kicap manis dan sos tiram secukup rasa
- Garam dan gula secukup rasa
- 1-2 sudu besar tepung jagung dibancuh dengan sedikit air
 
Cara cara

- Tumis bawang putih dan lada hitam.
- Tumis hingga kekuningan.
- Masukkan daging dan tambah air. Boleh masukkan stok air rebusan kulit udang kalau ada.     Biarkan mendidih. Pastikan daging empuk.
- Masukkan kicap masin, kicap manis dan sos tiram
- Masukkan udang dan sotong. Jangan lama sangat nanti kecut.
- Masukkan cili merah dan tomato. Jangan lupa garam dan gula secukup rasa.
- Masukkan kobis dan bila sudah mendidih dan hendak diangkat, masukkan sawi. Tambahkan tepung jagung untuk pekatkan kuah.   
- Gaul rata kemudian masukkan mee.
- Gaul rata lagi kemudian boleh dihidang. 
 


Sunday, August 2, 2020

Ayam Masak Lemak Cili Api

 
Ayam Masak Lemak Cili Api
Resepi sumber : Norlailanazira Mohd Agos
 Bahan2
 
1/2 ekor Ayam
3 biji Kentang
Cili Padi - Ikut selera kepedasan memasing
Kunyit Hidup/serbuk kunyit
2 btg serai
Santan 
Daun Limau purut -Lieza gtak letak
 
Masak lemak cili api Negeri Sembilan style!
Cara-caranya:
1. Basuh Ayam dan masukkan kedalam periuk, kemudian masukkan serai yg sudah diketuk.
2. Blend atau tumbuk Cili dan Kunyit Hidup kemudian masukkan kedalam periuk bersama dengan ayam tadi. Masukkan sedikit air jika perlu dan biarkan ayam kecut bersama dgn cili tadi.
3. Ayam dah sebati dengan cili api tu baru masukkan santan. Nak lagi sedap letak santan segar. Saya pakai santan kotak je.
4. Masukkan kentang
5.Bila kentang dah empuk masukkan daun limau purut dan asam keping. Garam jangan lupa.
 

Saturday, August 1, 2020

Laksa Utara

 
'LAKSA UTARA' 
Resepi Sumber : Mariana Zainal FB

Kuahnya..
1 kilo ikan sardin @ selayang(nak guna ikan kembung pun boleh tp x lemak mcm ikan selayang)
(Lieza guna ikan kembong besor tu 5 ekor)
>rebus ikan...kemudian asingkan isi ikan drp tulang..kisar hingga betul2 halus..(sy masukkan isi ikan 1/2 jug blender pastu masukkan air hingga hampir penuh dan kisar..kemudian ulang kisar baki isi ikan tadi..tulang ikan sy kisar dan tapis..masukkan dlm periuk..
 
Bahan kisar
25-30 tangkai cili kering(x suka pedas bleh guna 25 pcs)
2 biji bawang besar
Sebesar ibu jari belacan nak 2
>kisar hingga halus..masukkan dlm periuk yg berisi ikan yg dah dikisar tadi..
 
Bahan lain
Secekak daun kesom
2-3 kuntum bunga kantan belah 4
12pcs asam keping(wajib ada)suka masam bleh letak lebih..
1 sdb garam(membukit yer)
Sedikit bahan perasa
Sedikit air
>masukkan semua bahan ni ke dalam bahan2 kisar tadi...tambah air..jgn cair..agak2 tidak terlalu pekat dan tidak terlalu cair...renehkan hingga mendidih dan asam keping kembang..sesuaikan rasa..
 
Bahan lain
1 paket laksa kering brand EKA(rebus hingga empuk)
Cili merah hiris nipis
Bawang besar hiris nipis
Timun hiris
Salad atau daun selom(sy x letak xde stok)
Telur rebus
 

Friday, July 3, 2020

Nasi Ayam Rafiza Idayu

 
 Cara2 buat Nasi Ayam Rafiza Idayu
Sumber : FB
 
 Tips penting bagaimana hendak membuat ayam kita juicy.
 
1. Masak air hingga mendidih
2. Dah menggelegak baru masukkan ayam. Ayam pilih 2kg ke atas. Terpulang nak potong 12 ke, nak potong 4 ke atau ayam seekor direbus.
3. Tutup periuk (wajib) dan masak hingga 5 ke 6 minit. (Kalau ayam seekor mungkin perlu tambah 3 ke 4 minit).
4. Api mesti besar.
5.Guna air yg banyak kerana kita akan menggunakan air rebusan utk Nasi, sup, sambal nasi ayam dan kicap nasi ayam

*Tujuan kita gunakan air mendidih sebab kita nak perangkap jus ayam kekal di dalam daging ayam tersebut. Pastikan air yang banyak hingga tenggelam ayam.

Rendam beras dengan kunyit dalam 15 minit dan toskan.

Memadai 1 kecil sudu serbuk kunyit sahaja. Kita hanya mahu nasi ayam kita kuning kuning krim sahaja. 
 
Tips penting.

Ini kita dalam proses nak keluarkan lemak ayam. Lemak ayam inilah sebenarnya the ultimate secret dalam pembuatan nasi ayam.

Lemak paling banyak di bahagian b*nt*t ayam.

Jangan buang, ambil lemak tersebut untuk kita gunakan dalam proses seterusnya
 
Bahan utama untuk menghasilkan NASI AYAM.

1. Beras
2. 2 ulas bawang putih
3. 1 inci halia
4. Kiub pati ayam (optional)
5. Bay leaf (atau daun pandan) - untuk wangi
6. Lemak ayam
7. Air rebusan ayam
8. Serbuk kunyit 
 
Panaskan lemak ayam dalam rice cooker. Tutup. Biarkan lemak ayam bertukar dan mengeluarkan minyak.

Buang lemak yang tertinggal dan masukkan bawang putih dan halia yangvtelah ditumbuk halus.
Masukkan bay leaf dan kiub pati ayam.
Masukkan beras. Perhatikan kita ingat sukatan beras banyak mana sebab nanti air yang akan dimasukkan juga sama sukatannya dengan sukatan beras tadi.
Masukkan beras dan masak sebentar.
Masukkan air rebusan ayam sama sukatan dengan beras.
Air ngam ngam dgn sukatan beras td sebab beras dah kembang masa kita rendam - CONTOH 1 LITER BERAS, 1 LITER AIR.
Kemudian pindah kan ke rice cooker - jika menggunakan rice cooker yer
Biarkan nasi masak seperti biasa.
 
RESEPI PERAPAN AYAM
=====================

Resepinya :
1. 2 ulas bawang putih (ditumbuk)
2. 3 sudu madu
3. 2 sudu sos tiram
4. 1 sudu kicap pekat
5. 1 sudu minyak bijan (optional)
6. Sedikit lada sulah
 
 
  *tidak perlu letak garam kerana sos tiram sudah masin - terpulang jika nak letak
 
Di dalam satu mangkuk, campurkan semua bahan tadi.
Perap ayam yang telah direbus tadi.

Panaskan minyak macam menggoreng ayam.

Dah perap 15 minit dah boleh goreng dah.

Terpulang sama ada nak menggoreng, gril dalam oven atau panggang atas arang. Resepi ini boleh digunakan. - Lieza panggang guna pemanggang ajaib
 
Apabila minyak betul betul panas. Masukkan ayam.

Tengok buih dalam minyak membuat macam itu bermaksud api betul betul panas.

Saya suka memasak guna api sederhana kecil. Minyak panas sepenuhnya walapun mengambil masa.

Kalau api besar, pemanasan mengejut nanti luar macam dah garing sangat, isi dalam belum berapa masak
Kita nak matikan air sahaja. Tidak terlalu garing. Sama masak dalam 5 minit ke 7 minit sahaja.    
 
 Resepi sambal nasi ayam.

1. 6 biji lada merah (dalam gambar 2 sebab saya lupa ambil gambar masa prepare tadi)
2. 2 ulas bawang putih
3. 1 sudu jus limau nipis - lieza guna cuka
5. Sedikit halia (anggaan 1 ruas jari kelingking)
4. 4 sudu gula
5. 1 sudu kecil garam
6. Air rebusan ayam 3/4 cawan (200ml)

7. 1 sudu kecil tepung jagung yang dilarutkan dengan 2 sudu air (ayu tak letak, saje nak cuba resepi tanpa tepung jagung) - lieza tak letak tepung jagung sbb suka kecairan,
Blender semua bahan. Masukkan air rebusan tadi.

Tips : Bawang putih, lada dan halia tadi mesti potong kasar sebelum masuk blender. Kalau masuk sebiji sebiji bawang putih nanti tak hancur
Masukkan dalam periuk, masak guna api kecil.Ingat, jangan masak guna api besar. Kita nak semua bahan mesra mesra gitu. Barulah sedap masakan kita  
Dah mendidih, masukkan gula, garam dan perah limau nipis. - lieza letak cuka
 
Bahan sos kicap.
Ambil lebihan perapan ayam dan masak hingga mendidih. Tambah air rebusan ayam. Boleh dipekatkan dengan tepung jagung.
 
Bahan Sup
Lieza guna air rebusan ayam dan didihkan, kemudian masukan kiub ayam, bawang goreng dan tabuur daun sup dan daun bawang.
 
 
Siap dan boleh dihidang bersama salad2, timun dan tomato  

 

Wednesday, July 1, 2020

Jeruan

 
Bahan-bahan
  • 4 ketul hati ayam
  • 3 ketul pedal ayam - tak letak pun sama jer rasa
  • 1 keping tauhu
  • 1 keping tempe - nak letak lebih pun ok..jd ler byk lauk tu nanti
  • 1 - 2 biji kentang
  • 4 ulas bawang merah
  • 1 ulas bawang putih
  • 1 inci Halia
  • 1 cawan santan pekat
  • 1/2 cawan air
  • 20 tangkai cili padi
  • minyak utk menumis

Cara2

  1. Hati ayam n pedal direbus sekejap supaya senang nak dipotong kecil2.
  2. Tempe, tauhu, kentang dipotong kecil dan di goreng dahulu.
  3. Bawang, halia, cili dihiris nipis.
  4. Tumis bawang, halia n cili sehingga naik bau.
  5. Masukkan hati n pedal, tutupkan dgn periuk sehingga hati n pedal tu lembut.
  6. Masukan santan n air.
  7. Kemudian masukan tempe, tauhu, dan kentang.
  8. MAsukkan sedikit garam, gula n serbuk perasa jika suka..biarkan mendidih..baru tutup api.
 

Sunday, February 24, 2019

Cucur Badak Mariana Zainal


"CUCUR BADAK"
Resipi sumber : Mariana Zainal

1 kg ubi keledek
Tepung gandum secukupnya
Sedikit garam
Cara..
Rebus ubi keledek hingga empuk.. toskan dan biarkan betul2 sejuk..pastikan sejuk yer.. kalo suam nanti kena guna byk tepung.. x sedap liat.. masukkan dlm besen..tumbuk2kan guna anak lesung sampai ubi sebati.. tabur garam.. masukkan tepung gandum sikit2..hingga x lekat dijari..bulat2kan..masukkan inti..leperkan sedikit.. buat hingga siap dan goreng guna api sederhana hingga garing..
(Jika nk buat frozen.. goreng seketika aje.. biarkan sejuk dan simpan dlm peti sejuk)
Bahan inti
1 biji kelapa parut ( amik putih aje)
3 sdb jintan manis ( tumbuk)
5-6 sdb udang geragau ( basuh bersih dan toskan)
3 sdb gula pasir
1 sdt garam
1 senduk minyak masak utk menumis
Bahan kisar
6- 7 tangkai cili kering ( ikut suka pedas)
5 batang serai
1 biji bawang besar
3 sdb biji ketumbar
Caranya
Panaskan minyak..tumis bahan kisar.. jintan manis.. udang geragau.. gula dan garam hingga naik minyak.. masukkan kelapa parut.. guna api sederhana. . kacau hingga sebati dan jadi seperti serunding..sesuaikan rasa.. tutup api..

Friday, May 5, 2017

Kek Pisang Blend Moist Gebu Nina Mirza


 Assalammualaikum....

Setelah sekian lama... kena juga update sebab kekadang nak rujuk semula resepi yg dah pernah buat kita dah lupa..jd kita update la sikit2.

Byk kali buat kek pisang yg senang nak dibuat ni...buat yg plain biasa..seterusnya ada tambah coklat chip...Kek ni Lieza kukus yer...Bakar pun boleh...yg bakar lieza belum cuba...next time nak try bakar pulak...
  
Resepi sumber
 
Kek Pisang Blend Moist Gebu Sedap

Bahan-bahan
2 cawan tepung gandum
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat
**ayak semua dan satukan**

4 biji pisang berangan (kalau tak de, pisang emas pun boleh dalam 7-8 biji gitu)
1 cawan minyak (nina guna minyak jagung)
1 cawan gula (Nak lagi sedap separuh gula putih separuh gula perang)
3 biji telur
** blend semua**

Cara penyediannya
1-. Bahan tepung disatukan lalu diayak dan dimasukkan dalam bekas besar. Kemudian tuang bahan yang dah diblender ke dalam bekas tepung tadi.
2-. Kaup balik tepung dan bahan blender hingga sebati.
3-. Alaskan loyang dengan kertas minyak,(Nina pakai loyang petak size 8inch). Tuangkan adunan dan bakar pada suhu 170c selama 1jam atau sehingga kek masak. Cucuk tengah dengan lidi (kalau lidi bersih tanda kek dah masak) . Kalau kukus, dalam 45 minit.
4-. Dah sejuk sedia dihidangkan…

### Lieza guna minyak masak dan utk tepung lieza guna tepung naik sendiri jd skip la baking powder tu. Utk gula liza letak separuh gula putih n separuh gula perang.





Thursday, June 25, 2015

Karipap Doh Tun Telani


Lieza buat karipap sebagai juadah sampingan berbuka,,,,suka dgn resepi doh dari Tun Telani ni, menepati citarasa kami seisi keluarga. 
Bahan-bahan ( dlm 35biji ) 4 cawan tepung 2 sudu besar marjerin (panaskan bersama minyak) 1/2 cawan minyak (panaskan) 3/4 cawan air 1/2 sudu kecil garam Untuk Inti: 1 tin sederhana sardin 2 biji kentang besar- dadu 1 labu bawang besar- dadu 2 ulas bawang putih- hiris halus/ketuk 1/2 inci halia- ketuk 2 sudu besar cili giling garam/gula secukup rasa 1 biji limau nipis Cara-cara Untuk doh: panaskan margerin dan minyak dlm periuk. tutup api. tengah panas2 tu, masukkan tepung dlm periuk td dan gaul guna garpu (jgn guna tangan, melecur nnti). dh sejuk siket, campur garam n air sedikit2. Uli sampai x melekat di tangan. sedia untuk digunakan. Untuk inti: tumis bawang besar, bawang putih, dan halia sampai naik bau masukkan cili giling dan tumis sampai pecah minyak masukkan sardin (sekali dgn sos dia) masukkan kentang dan air yg agak banyak (kene tunggu kentang empuk). sentiasa gaul2. jgn tinggal atas dapur, nnti hangus bahagian bawah. bila kentang dh empuk, perasakan garam n gula. masak sampai kuah kering. tutup api dn perah limau nipis..

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ

Bahan-bahan ( dlm 35biji )


  • 4 cawan tepung
  • 2 sudu besar marjerin (panaskan bersama minyak)
  • 1/2 cawan minyak (panaskan)
  • 3/4 cawan air
  • 1/2 sudu kecil garam
  • Untuk Inti: 1 tin sederhana sardin
  • 2 biji kentang besar- dadu
  • 1 labu bawang besar- dadu
  • 2 ulas bawang putih- hiris halus/ketuk
  • 1/2 inci halia- ketuk
  • 2 sudu besar cili giling
  • garam/gula secukup rasa
  • 1 biji limau nipis

Cara-cara


  1. Untuk doh: panaskan margerin dan minyak dlm periuk. tutup api. tengah panas2 tu, masukkan tepung dlm periuk td dan gaul guna garpu (jgn guna tangan, melecur nnti). dh sejuk siket, campur garam n air sedikit2. Uli sampai x melekat di tangan. sedia untuk digunakan.
  2. Untuk inti: tumis bawang besar, bawang putih, dan halia sampai naik bau
  3. masukkan cili giling dan tumis sampai pecah minyak
  4. masukkan sardin (sekali dgn sos dia)
  5. masukkan kentang dan air yg agak banyak (kene tunggu kentang empuk). sentiasa gaul2. jgn tinggal atas dapur, nnti hangus bahagian bawah.
  6. bila kentang dh empuk, perasakan garam n gula. masak sampai kuah kering. tutup api dn perah limau nipis..
Bahan-bahan ( dlm 35biji ) 4 cawan tepung 2 sudu besar marjerin (panaskan bersama minyak) 1/2 cawan minyak (panaskan) 3/4 cawan air 1/2 sudu kecil garam Untuk Inti: 1 tin sederhana sardin 2 biji kentang besar- dadu 1 labu bawang besar- dadu 2 ulas bawang putih- hiris halus/ketuk 1/2 inci halia- ketuk 2 sudu besar cili giling garam/gula secukup rasa 1 biji limau nipis Cara-cara Untuk doh: panaskan margerin dan minyak dlm periuk. tutup api. tengah panas2 tu, masukkan tepung dlm periuk td dan gaul guna garpu (jgn guna tangan, melecur nnti). dh sejuk siket, campur garam n air sedikit2. Uli sampai x melekat di tangan. sedia untuk digunakan. Untuk inti: tumis bawang besar, bawang putih, dan halia sampai naik bau masukkan cili giling dan tumis sampai pecah minyak masukkan sardin (sekali dgn sos dia) masukkan kentang dan air yg agak banyak (kene tunggu kentang empuk). sentiasa gaul2. jgn tinggal atas dapur, nnti hangus bahagian bawah. bila kentang dh empuk, perasakan garam n gula. masak sampai kuah kering. tutup api dn perah limau nipis..

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Bahan-bahan ( dlm 35biji ) 4 cawan tepung 2 sudu besar marjerin (panaskan bersama minyak) 1/2 cawan minyak (panaskan) 3/4 cawan air 1/2 sudu kecil garam Untuk Inti: 1 tin sederhana sardin 2 biji kentang besar- dadu 1 labu bawang besar- dadu 2 ulas bawang putih- hiris halus/ketuk 1/2 inci halia- ketuk 2 sudu besar cili giling garam/gula secukup rasa 1 biji limau nipis Cara-cara Untuk doh: panaskan margerin dan minyak dlm periuk. tutup api. tengah panas2 tu, masukkan tepung dlm periuk td dan gaul guna garpu (jgn guna tangan, melecur nnti). dh sejuk siket, campur garam n air sedikit2. Uli sampai x melekat di tangan. sedia untuk digunakan. Untuk inti: tumis bawang besar, bawang putih, dan halia sampai naik bau masukkan cili giling dan tumis sampai pecah minyak masukkan sardin (sekali dgn sos dia) masukkan kentang dan air yg agak banyak (kene tunggu kentang empuk). sentiasa gaul2. jgn tinggal atas dapur, nnti hangus bahagian bawah. bila kentang dh empuk, perasakan garam n gula. masak sampai kuah kering. tutup api dn perah limau nipis..

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ

Tuesday, May 26, 2015

Congo Bar lagi




Lieza buat lagi Congo Bar utk Jamuan Hari Guru utk kelas Eryna...untuk Enas Lieza buatkan sandwich telur campur sosej bermayonis...semua ni diatas permintaan dorang sendiri..lain tekak lain kemahuannya...lain anak lain kehendaknya...jadi kita layankan aje lahhh kan...janji dorang gumbira...

Tetiba nak throwback kisah masa kecik dulu....mcm kita kecik2 dulu mak lah sentiasa masak utk kita yg kita tahu mesti dah ada atas meja terhidang kan...pepagi mak akan sediakan sarapan sebelum pergi sekolah walaupun hanya nasi goreng tapi mak akan sediakn juga....masa kecik2 tu yg kita tahu hanyalah ada makanan jer..tak terfikir kesusahan utk menyediakn segala keperluan untuk tmembesarkan kita...tapi massa tu apa yg dihidang itu lah yg dimakan sardin pun sardin lah...sambal pun sambal jer lah..telur pun telur jer lah...tak kisah pun tp semua mak yg sediakan...semuanya mak...itu ini mak...tapi bila kita semua dah besar panjang dan berkeluarga adakah mak juga yg kena masakkan utk kita? fikir2 lah kan..kederat org tua yg dari dulu dah masak kan utk kita apasalahnya kita pula masakkan utk mak kita pulak kan, bukannya slalu...sbb tu masa mak Lieza ke sini Lieza masakkan apa sahaja utk Mak, biarlah mak rasa hasil dari air tangan Lieza pulak almaklumlah kita dah berkeluarga kan......mmg tak sampai hati tgk Mak bersusah payah nak masakkan utk kita lagi...maklumlah org tua berdiri pun tak boleh nak lama2 terbongkok bongkok...mmg kesian...cuba bayangkan Mak kita masak susah payah lepas tu kita tidor terbongkang tak peduli pun...yg kita tahu mak dah siap masak dan nak makan jer...agak2 lah  kan patut ke camgitu yer...harap2 kita semua jgn lah ada sikap sebegitu rupa...fikirlah....

Arhhh panjangnya Lieza dok merapu...sesekali apasalahnya kan...bila dapat menekan  papan kekunci ni rasa syok jer nak menaip...
Oklah berbalik pada cerita Congo Bar ni..Lieza masih mengguna resepi yg sama yg pernah Lieza kongsi hari tu...resepi yg di ambil dari Anna Qawina


Congo Bar
Sumber Resepi : Annaqawina  Lieza guna loyang 10 x 14
Bahan-bahannya:

  • 2  3/4 cawan tepung serbaguna (all purpose flour) - saya guna gandum
  • 2 1/2 sudu teh baking powder
  • 1/2 sudu teh garam
  • 2/3 cawan butter- dilembutkan - saya guna 150gm
  • 1 lb. gula perang lembut(light brown sugar)- saya guna 310gm -
    Komen Anna di Fb - Alhamdulillah kak..sama2...tp kan..saya buat jual letak brown sugar tu 240g je kak..just nice x manis sgt & boleh potong x hancur. Lupa nk update..(lieza guna 240gm)
  • 3 biji telur
  • 1 sudu teh vanilla essence
  • 11.5 ounce milk coklat chip - saya guna 200gm coklat dicincang(kali ni liza guna coklat chip)
  • 1 cawan kacang pecan dicincang- saya guna kacang badam (lieza guna badam flakes utk taburan je tak boleh dicampur dlm adunan sbb anak2 tak suka)
  • segenggam kismis hitam- saya tambah - lieza tak letak


Caranya:


Menggunakan mixer:


  • Ayakkan tepung bersama baking powder dan garam ke dalam mangkuk yang besar dan ketepikan.
  • Satukan butter dan gula perang menggunakan mixer sehingga benar-benar sebati.
  • Masukkan telur satu persatu dan sebatikan dengan perlahan-lahan menggunakan mixer.
  • Masukkan pula essence vanila dan sebatikan.
  • Kemudian masukkan adunan tepung dan sebatikan. 
  • Akhirnya masukkan pula coklat chip dan kekacang, dan satukan.



Menggunakan tangan:


  • Ayak tepung, baking powder dan garam, ketepikan.
  • Satukan butter  dengan gula sehingga benar-benar sebati. Disarankan menggunakan belakang sudu untuk memudahkan kedua-duanya sebati.
  • Masukkan telur satu persatu ke dalam adunan butter dan gaul sebati setiap kali telur dimasukkan.
  • Masukkan vanila, kacang dan coklat.
  • Akhirnya masukkan adunan tepung. 
  • Griskan loyang 13x9 (saya guna loyang 11 x 11inc) dengan sedikit butter. Bakar pada suhu 170 C selama 30 minit.

 (rujukan diri sendiri  170 c bakar selama 20 minit dgn ketebalan yg begini dan mengikut kesesuaian Oven saya)