Wednesday, March 31, 2010

Macaroni & Cheese

Bekalan utk Enas bawa pegi sekolahnya....Idea asal Macaroni & Cheese ni aku amik kat MyR resepi dari Mrsdayat.

Macaroni & Cheese yg aku buat ni dah aku ubah suai mengikut apa yg ada kat umah ni..hasil kejadiannya mmg sedap lemak2 gitu...buat semua meh aku CnP resepinya kat sini..



Bahan-bahan ( 2 org )

  • Setengah biji bwg besar (potong dadu)
  • 2 biji bwg putih (tumbuk)
  • 2 tbsp tomato puree - aku guna sos tomato jer
  • 2 tbsp cili boh- letak sos cili
  • sedikit daging cincang- letak beberapa btg sosej yg dihiris
  • 2 tbsp susu segar
  • 3 genggam macaroni
  • 2 keping keju cheddar(parut)- aku guna slice cheese
  • sedikit olive oil utk menumis- guna minyak masak biasa jer
  • sedikit garam dan ajinomoto

Cara-cara

  1. Masakkan macaroni ikut belakang pek.dah sudah,tos kan air
  2. tumiskan bwg merah,bwg putih.dah naik bau..masukkan cili boh
  3. Bila cili dah garing, boleh tambah sedikit air (utk bg xhangit).kemudian, tambahkan tomato puree
  4. masukkan pula daging cincang..masak sampai daging tu masak
  5. Masukkan macaroni..kemudian tambahkan susu segar
  6. bila semua dah sekata, masukkan cheddar cheese,gaulkan sampai keju cair.garam n ajinomoto to taste

No comments: