Tuesday, July 8, 2014

Mee Kari



Menu berbuka puasa Lieza bebaru ni...Mee Kari...resepi ni dah pernah Lieza guna sebelum ni(SINI)...tidak lah sekerap kali Lieza masak Mee Kari tp bagi Lieza resepi ni  mmg sedap dan En Hubby pun berpendapat begitu...so apa lagi jom ler cuba try uji dan test...mana la tau kan kot kot kena dgn taste...cumanya kali ni Lieza tak letak kerang tu jer...yg lain semua sama maintain.

Resepi Sumber Dari : Kak Azlita Masam Manis

MEE KARI KAK YATI
By: Kak Yati

8 ulas bawang merah - dikisar
4 ulas bawang putih - dikisar
10 tangkai cili kering - dikisar
1 cwn udang kering - direndam n dikisar
1 cawan rempah kari daging - ita guna BABAS
1 biji santan
2 inc halia - dititik
2 inc lengkuas - dititik
2 btg serai - dititik
3 kpg asam keping
garam dan gula secukup rasa
1/2 kg daging - ita guna batang pinang
10 ekor udang - yg besar
fish ball
kerang
tauhu sponge yg dah goreng

Bahan dimakan bersama
Mee kuning
Timun dihiris halus
Tauge
Telur rebus 
Daun sup dan daun bawang - dihiris halus
Bawang goreng
Limau kasturi
Cili Jeruk - jika suka

Tumis bahan yg dikisar hingga garing dan naik bau.
Masukkan rempah kari daging yg tlh dibancuh dgn air, halia,lengkuas dan serai.
Masukkan air dan biar ia didih.
Masukkan daging dan biar hingga daging empuk (jika tak pakai daging batang pinang rebus daging terlebih dahulu n masukkan dgn air rebusan sekali).
Kemudian masukkan santan dan asam keping dan biar hingga merenih.
Masukkan udang, kerang dan fish ball.
Masukkan garam dan gula secukup rasa.
Akhir sekali masukkan tauhu sponge.
Biarkan kuah mendidih
Sedia dihidangkan

Mee Kari ni di makan bersama mee kuning, timun, tauge, telur, taburan bawang goreng dan hirisan daun sup n daun bawang. Perahkan limau kasturi untuk mendapatkan rasa dan aroma yg enak... kalau nak lagi pedas bolehlah dimakan bersama cili jeruk.

 

2 comments:

Ayu said...

Assalam lieza,
salam ramadan buat liaza sekeluarga...eh akak tak perasan...posting2 yg lepas..
yang paling suka nasi goreng ikan masin bawah tu..mee kari pun nampak sedap..uish nasib baik dah buka puasa..kalau tidak..memang asik telan air liur ajelah..hehehe

tun_telani said...

Salam kak lieza.. mee kari feveret tun.. mmg kalau tiap2 minggu buat pon xpe.. tp sedih bila pegnen ni xleh mkn mee kuning, sure muntah.. sob sob..