Wednesday, August 1, 2012

Mee Kari Kerang



Mee Kari ni lieza buat utk berbuka hari tu... n3 tertangguh ni disebabkan kelembapan 3g yg dah penuh kuotanya....start kuota baru awal bulan ni baru dia jd laju semula...bila byk download segala bagai gitu ler jdnya...cpt jer penuh kuota utk sebulan...tak kisah lah...
Jom berbalik cite Mee Kari ni....Resepi Mee Kari ni lieza guna resepi dari Kak Ita dari Dapur MasamManis nya itu.... cari kat bro google yg tersenarai memula adalah mee kari dari dapur masammanis....
Wah....hasilnya mmg sedapppp kena dgn tekak kami...Incik Hubby mkn bertambah tambah...fuhhh mmmg puas hati la..tak rugi cuba resepi ni...terima kasih kak ita yg berkongsi resepi ni...

Sumber resepi : Kak Ita MasamManis

MEE KARI KAK YATI
By: Kak Yati

8 ulas bawang merah - dikisar
4 ulas bawang putih - dikisar
10 tangkai cili kering - dikisar
1 cwn udang kering - direndam n dikisar
1 cawan rempah kari daging - ita guna BABAS
1 biji santan
2 inc halia - dititik
2 inc lengkuas - dititik
2 btg serai - dititik
3 kpg asam keping
garam dan gula secukup rasa
1/2 kg daging - ita guna batang pinang
10 ekor udang - yg besar
fish ball
kerang
tauhu sponge yg dah goreng

Bahan dimakan bersama
Mee kuning
Timun dihiris halus
Tauge
Telur rebus
Daun sup dan daun bawang - dihiris halus
Bawang goreng
Limau kasturi
Cili Jeruk - jika suka
s
Cara2
Tumis bahan yg dikisar hingga garing dan naik bau.
Masukkan rempah kari daging yg tlh dibancuh dgn air, halia,lengkuas dan serai.
Masukkan air dan biar ia didih.
Masukkan daging dan biar hingga daging empuk (jika tak pakai daging batang pinang rebus daging terlebih dahulu n masukkan dgn air rebusan sekali).
Kemudian masukkan santan dan asam keping dan biar hingga merenih.
Masukkan udang, kerang dan fish ball.
Masukkan garam dan gula secukup rasa.
Akhir sekali masukkan tauhu sponge.
Biarkan kuah mendidih
Sedia dihidangkan

Mee Kari ni di makan bersama mee kuning, timun, tauge, telur, taburan bawang goreng dan hirisan daun sup n daun bawang. Perahkan limau kasturi untuk mendapatkan rasa dan aroma yg enak... kalau nak lagi pedas bolehlah dimakan bersama cili jeruk.

No comments: