Sunday, February 5, 2012

Ayam Masak Pedas Simple


Bagi penggemar masakan yg simple tp sedap bole ler cuba menu ni...bagi lieza kalau makan nasi dgn lauk nih jer dah memadai..kena pulak nasi panas2...perghhhhh...Mr. Hubby lieza mmg suka menu camni...

Ayam Masak Pedas Simple


Bahan bahan
  • 3 ketul dada Ayam - Dipotong nipis atau ikut suka nak tebal mana
  • 1 Labu Bawang Besar - dipotong baji
  • 2 s/b Cili kering yg dah dikisar
  • 6 Biji Cili Padi - di ketuk
  • Cili Merah - dihiris
  • 2 Ulas Bawang Putih - diketuk
  • sedikit halia - dihiris
  • 1 s/b Sos Ikan
  • 1 s/b sos tiram
  • Garam dan Gula
  • Minyal utk menumis

Cara2

  1. Tumis bawang putih, bawang besar dan halia sehingga naik bau
  2. Masukkan cili kering kemudian masukkan ayam.
  3. Masukkan sos ikan serta sos tiram dan cili padi dan cili merah
  4. Jikan nak kuah yg byk bole ditambah sedikit air.
  5. Garam dan gula secukup rasa dan biarkan mendidih

4 comments:

Kak Sam said...

Simple dan sedap itulah menu yang menjadi pilihan.

Ladysirna FA said...

macam ala ala paprik juga ye resepinya...sedapnya nampak;)

Chik Mimi said...

Salam maulidur rasul lieza sedap nampak ayam tu

Ezadlieza said...

Kak Sam....mmg betul simple2 camni lg sedap...mkn pun tak ingat...hehehe

Ladysirna...aah mmg ala2 paprik tinggal lagi yg ni tak letak daun limau purut...biasa kat kedai mkn ada menu ni..masak pedas..asben akak suka sgt masak camni..

Chik mimi.....salam kembali kak....kak mmg sedap kak makan pun tak hengat..heheheh