Saturday, October 15, 2011

Karipap Tun Telani

Tercapai jua nak buat karipap Tun Telani ni tau...dah lama betul tak buat karipap sendiri..memandang si Muaz suka makan karipap sardin jadi Ibunya pun ter...ter yer Terrrrrrajin nak nak canai2 kelim kelim karipap..yg paling besh hasilnya mmg sedap wooo lama betul tak makan karipap rangup cam ni...mmg lieza suka..sekali geget terasa mcm takder gigi jer...fuhhh...hmmm nak kerrrr???? sory yer wes entek......pegi ler buat sendiri yer..rujuk resepi Tun ni haaa...ramai org dah cuba...Izah Mapin peh tu Mas Duniaku..lagi sapa yer...tp itu jer ler yg lieza ingat...

Untuk resepi lieza copy dari MyResepi Tun Telani sbb kat situ Karipap Inti Sardin dan Kentang

Bahan-bahan ( dlm 35biji )

  • 4 cawan tepung
  • 2 sudu besar marjerin (panaskan bersama minyak)
  • 1/2 cawan minyak (panaskan)
  • 3/4 cawan air
  • 1/2 sudu kecil garam
  • Untuk Inti: 1 tin sederhana sardin
  • 2 biji kentang besar- dadu
  • 1 labu bawang besar- dadu
  • 2 ulas bawang putih- hiris halus/ketuk
  • 1/2 inci halia- ketuk
  • 2 sudu besar cili giling
  • garam/gula secukup rasa
  • 1 biji limau nipis

Cara-cara

  1. Untuk doh: panaskan margerin dan minyak dlm periuk. tutup api. tengah panas2 tu, masukkan tepung dlm periuk td dan gaul guna garpu (jgn guna tangan, melecur nnti). dh sejuk siket, campur garam n air sedikit2. Uli sampai x melekat di tangan. sedia untuk digunakan.
  2. Untuk inti: tumis bawang besar, bawang putih, dan halia sampai naik bau
  3. masukkan cili giling dan tumis sampai pecah minyak
  4. masukkan sardin (sekali dgn sos dia)
  5. masukkan kentang dan air yg agak banyak (kene tunggu kentang empuk). sentiasa gaul2. jgn tinggal atas dapur, nnti hangus bahagian bawah.
  6. bila kentang dh empuk, perasakan garam n gula. masak sampai kuah kering. tutup api dn perah limau nipis..

5 comments:

izahdaut said...

kak liez..laporr.. nak 5 ketuiii..er 10 ktui boleh.. muaz tak makan kan karipap ni. hahaha

tun_telani said...

weeee~~~~~~~~~~ karipap! karipap!! semalam tun nk wat karipap gak, pastu kan, sbb pemalas, tun rebus kentang tu. tgh2 rebus ngadap tv, lupa kentang atas dapur.. uwaaaa.... sampai kering air, hangus kt bawah, n kentang tu dh lembut sgt, x sesuai dh letak dlm inti karipap. saboo je la..

penat cerita.. bila nk hidang karipap nih.. hihi

tun_telani said...

eh eh.. langsir baru laa.. heading pun mcm lain je..

K.Nor said...

dah buat minggu lepas tp tak masuk n3 lg hehe

Ezadlieza said...

Izah..Tun DAN k.Nor......memasing dah mengkaripap yer...kalau dekat2 bole kita main tuko tuko kan..gilir2 buat karipap dpt ler hari2 makan karipap.