Friday, July 8, 2011

Nasi Goreng Ladna K.Nor

Nasi Goreng Ladna....lama sungguh lieza tak makan...uishhhh...seronok dapat buat sendiri...puas hati..tp kan sayur sayuran tu lieza letak jer apa yg ada...kiranya ni pestime laa lieza buat sendiri nasi goreng ladna nih...makan bersama sos cili bermadu tuh...tp lupa pulak nak amik gambo sos nya tu skali...terima kasih yer K.Nor share resepi nih....

Nasi Goreng Ladna Simple
Sumber : K.Nor Secubitgaram

3 mangkuk nasi putih
2 sudu besar minyak
1 sudu besar kicap

Panaskan minyak dan masukkan kicap, bila kicap dah berbuih masukkah nasi dan kacau goreng hingga rata. Ketepikan.

udang
isi ayam
sotong
kailan
carrot
putik jagung
tomato
brokoli/bunga kobis
cili merah ~ dipotong serong
1 sudu teh serbuk lada hitam
sedikit serbuk/kuib pati ayam
2 sudu besar sos tiram
2 ulas bawang putih ~ diketuk/cincang
garam dan gula secukup rasa
tepung jagung (dibancuh dgn sedikit air)
air secukupnya

Panaskan minyak dan tumiskan bawang putih hingga wangi dan masukkan isi ayam, goreng sekejap dan masukkan udang atau sotong jika suka. Masukkan air mengikut kehendak masing2 nak kuah banyak2 mana. Nak lagi cepat, guna air panas yg baru mendidih. Bila kuah dah mendidih, masukkan serbuk lada hitam, sos tiram, serbuk/kuib pati ayam, sayur2 mengikut kesukaan masing2 juga gula dan garam secukup rasa. Masak lagi hingga mendidih baru la dimasukkan bancuhan tepung jagung. Kuah jgn terlalu pekat, nanti muak. Hidangkan bersama nasi yg dah digoreng dgn kicap td.

Utk sos cili bermadu
5 bj cili padi ~ dihiris halus atau ditumbuk
2 sudu besar madu
2 sudu besar air
1 sudu besar cuka/jus limau nipis

Satukan kesemua bahan dan boleh la dimakan dgn nasi goreng ladna atau boleh dijadikan cicahan utk udang celup tepung.


3 comments:

K.Nor said...

alhamdulillah.. sedap ya.. mekasih sudi cuba.. ehhh lama tak dengar org selongkar dapur akak.. hehe

Ezadlieza said...

K.Nor...selongkar kak tp senyap2 jer...sbb lieza masuk dpaur tak pakai kasut..tu yg tak bunyi tu...hehehe

tun_telani said...

akak lieza ku sayang.... nk tumpang makan niiiii~~ xpenah mkn nasi goreng ladna nii