Wednesday, May 18, 2011

Sayur Pedas Batang Keladi

Lama sungguh tak makan batang keladi nih...biasanya lieza masak asam pedas ker atau masak lemak..tp kali nih lieza cuba resepi dari K.Nor lagi...jgn mare yer K.Nor...mesti K.Nor tersedak lieza asik2 dok taip nama K.Nor jer kan...tp nak buat camner kan...hehehe...
Masakan ni..fuhhh mmg segar bila makan...lieza suka..bole diterima anak tekak kami semua..almaklumler kan lieza pun anak dan cucu org ganu...huahuahua...jadi mmg suka juga try2 masakan dari sana...kalau dulu, kalau mak masak lemak sayur taugeh atau kobis mesti letak keropok ikan....nyumnyum sedappp jer rasa..
Alahhh...panjang pulak bebel ni..jom ler kita tgk resepi K.Nor ni Sayur Pedas Batang Keladi

SAYUR PEDAS BATANG KELADI
resipi: K.Nor@SecubitGaram

Bahan :
2 batang @ 300gm batang keladi
1 kpg asam keping
air secukupnya

Didihkan air bersama asam keping.
Siang/potong dan bersihkan batang keladi dan masukkan kedalam periuk.
Celur sekejap tp jangan sampai lembik.
Angkat dan toskan.

Bahan kuah:
3 bj bawang merah
1 ulas bawang putih
1 sudu besar lada hitam
1 ekor ikan selayang saiz sederhana ~ amik isi
1 sudu besar budu
1/2 sudu kecil kerisik
daum kesum/kemangi
1/2 liter air
garam

Tumbuk bawang merah, bawang putih, lada hitam dan isi ikan hingga lumat.
Bancuhkan bahan tumbuk dgn sedikit air supaya bila kita masukkan ke dalam kuah, isi ikan tidak berketul2.
Panaskan air dlm periuk dan masukkan bahan tumbuk dan budu.
Masak hingga mendidih dan masukkan batang keladi bersama dgn asam keping td.
Masukkan juga kerisik, daun kesum/kemangi dan garam.
Boleh dimasukkan sedikit gula jika suka.
Masak hingga mendidih dan padamkan api.
Boleh lah dihidangkan dgn nasi panas, ikan panggang, ikan kering goreng dan sambal belacan.
Insyaallah terangkat! :)


2 comments:

Nieza said...

salam winduuu kak lieza, wahh sedapnya menu akak ni tumpang lunch boleh??hehe

Ezadlieza said...

Salam nieza...lamanya tak sembang...hmmm lunch dah lepas...dinner la pulak yer...jom..