Wednesday, May 18, 2011

Ayam Serai Pedas

Baru jer ada mood nak bersiaran semula sejak blogger.com ni demam kura kura hari tu...yelahkan memula die telan 3 n3 terbaru...pastu die muntah kan semula....tp abih komen2 nya terselit mana2 agaknya sampai hilang semua...tp takpelah janji n3nya dah kluar..kalau tidak sia2 jer upload dan karang ayat...
oklah bebalik pada menu ayam ni kan..sebenarnya ini ler N3 yg tak sempat nak masuk hari tu masak blogger.com ni sakit....maka itu menu ni dah abih...kat perut pun takdak lagi dah...tp jom ler lieza share resepinya nih yer...resepi yg lieza ambik dari Dapur K.Nor Secubitgaram ni...

AYAM SERAI PEDAS
Resepi asal : irose@myresepi.com
sumber : Mas & K.Nor@SecubitGaram

Bahan :
3 keping dada ayam - ambil isi sahaja (k.nor guna 1/2 ekor ayam yg dipotong kecil2)
1 batang serai - dititik
5 helai daun limau purut
2 biji cili besar - ditumbuk@dikisar
6 biji cili padi - ditumbuk@dikisar

1 ulas bawang putih - ditumbuk@dikisar
1 ulas bawang merah - ditumbuk@dikisar

1 camca sos ikan @sos nampla
1 camca sos tiram
Secubit gula
Sedikit ajinomoto Mas letak kiub ayam (sama dgn Mas) - lieza pun letak pati ayam
sedikit perahan limau nipis ~ yg ni K.Nor tambah
sedikit minyak untuk menumis

Cara membuatnya :
Masukkan minyak untuk menumis serta serai, daun limau purut, cili besar, cili padi, bawang putih dan bawang merah. Tumis sehingga naik bau.
Masukkan potongan ayam dan sedikit air bagi memastikan ayam masak secukupnya.
Masukkan sos ikan, sos tiram, gula dan ajinomoto. Kacau sebati. Tutup api dan hidangkan.

* ayam tu K.Nor gaul dgn sedikit serbuk kunyit dan garam, pastu goreng hingga masak tp tak terlalu garing. - lieza pun goreng terlebih dahulu.


3 comments:

Anonymous said...

Thanks for resepi ayam pedas.. Sy baru cuma masak for dinner tadi n jadi... Sedap ala2 paprik.. Thanks again -Nor-

Ezadlieza said...

Terima Kasih kembali Nor...sudi singgah...

Anonymous said...

Nmpk sedap..nk try