Friday, May 27, 2011

Cucur Ikan Bilis Kembung

Punya ler banyak resepi yg menggoda kat dapur si Izah ni...tp Cucur ikan bilis ni juga yg lieza sempat buat...pastu terpk cucur gini ler yg anak2 paling gemar makan...takder sayur laju jerrrr makan...kalau ada sayur sah sah ler ibu nya yg kena korek korekkan buang segala sayur...jom ler try buat..bahan2 yg mudah senang nak buat dan yg penting sedapppp dan kenyang...

CUCUR IKAN BILIS KEMBUNG
Copy dari : Izah Mapin Lover

300 gm tepung gandum - 2 1/2 cawan lebih kurang
1 sudu kecil mauripan
1 biji telur
1/2 cawan ikan bilis
1 labu bawang besar
1 1/2 cawan air- saya kurangkan sedikit
2 pokok daun bawang
daun kucai
taugeh- jika suka
garam
serbuk kunyit

Caranya:

blender bilis, telur, bawang dan air bersama hingga semua hancur
gaul tpg dan yis sekejap, masukkan semua bahan dan gaul rata. Perapkan sekejap lebih kurang 30 minit
jemput2 dan goreng, cucur ni lembut dan bulat2. enak dicicah sos cili

3 comments:

izahdaut said...

aik lambat lak masuk blog ye kak lieza.. hhehe..
sah esok cam nak buat lagi je ni.. hehe

KakAsma said...

wahhhh,kembung cucur ikan bilis nyer..mesti sedap nih,boleh terai gak nanti..tapi nak tunggu setengah jam..hihihi tak sempat tuh..alhamdulilah akak sihat,Umar pun sama.dah pandai mcm2 dah lieza.
akak nih biasalaa kan kejap rajin kejap malehhh..

Ezadlieza said...

izah oh izah...bukan aje lambat masuk blog..nak reply komen nih pun terdelay...heheheh..

Kakasma...aduh kakkk lama tul mendiamkan diri..alhamdulillah semua sihat yer...