Wednesday, April 13, 2011

Pajeri Nenas Tanpa Santan


Nak abihkan stok nenas hari ni masak pajeri nenas lagi.....suka juga masak Pajeri mcm ni...pedas2 berapi...tak letak santan pun...byk kali dah lieza buat..tp takpelah..lieza tgh rajin nak copykan resepinya...jom layannnnn

Bahan2:-
  • 2 biji nenas yg kecil - di potong kecil
  • 5 biji bawang merah
  • 1 ulas bawang putih
  • 1 inchi halia
  • 1 senduk cili kisar (kalau tak mau pedas dikurang kan)
  • 1 s/b udang kering
  • 2 keping bunga lawang
  • 1 inchi kayu manis
  • 3 s/b kerisik
  • 5 s/b minyak utk menumis (agak2 ler)
  • Sedikit garam dan gula
  • serbuk perisa - jika suka

Cara-cara :-

  1. Blend kan segala bawang, halia n udang kering
  2. Tumiskan bahan yg di blend dan cili kisar serta masukkan sekali bunga lawan n kulit kayu manis. Tumis samapi naik bau.
  3. Masuk kan nenas biar kan ia layu sebentar.
  4. Masukan kerisik, garam, gula n serbuk perisa
  5. Biarkan sampai naik minyak..pastu bole ler di hidang yer.
  6. Selamat ler mencuba.

4 comments:

Sheila Shafeareen said...

Salam..lauk fv juga ni tapi lama x buat..nak try resepi ni yg x letak santan..tq

Nieza said...

kak lieza, saya suka mkn pajeri ni....tapi yg tak letak santan tak pernah buat lagi...menarikla ka..sedapnya.:)

Ezadlieza said...

salam sheila try ler...biasa kat kg akak kalau kenduri kahwin suka buat pajeri camni...lambat basi..

Nieza...kadang tu kalau ada pajeri ni akak berlaukan ikan masin pun sedap...tp kalau tak suka pedas jgn letak cili kering byk2 yer...akak ni jgn diikut sbb suka pedas giler2 babas punya...hehehe

Cik Sibuk said...

salam, saya arini masak nasi minyak, ingat nak buat paceri nenas..dah siap tumis semua benda, time nak masukkan santan baru perasan santan tin dah habis. terus la google resepi paceri nenas tanpa santan :)

thanks sudi kongsi resepi..