Tuesday, March 1, 2011

Sambal Ayam Goreng

Hari ni masak biasa2 jer..main campak2...dah poning nak masak apa...nak google tak dan...nak blogwalking pun tak sempat juga....penyudahnya masak camni jer ayam ni...pedas tergolek weiii...tp takpe asalkan Mr.Hubby sukerrrr...tu yg penting..

Bahan2

Dada Ayam - di lumur serbuk kunyit dan sedikit garam
Segenggam Cili Padi*
4 btg cili hijau - dihiris
1 biji bawang besar - dihiris
2 biji bawang putih*
1 inci belacan
1/2 inci halia*
* diblend

Cara2
Ayam digoreng terlebih dahulu dan ketepikan.
Tumis bahan2 yg di blend sampai naik bau.
Masukkan belacan.
Masukkan Cili dan Bawang yg dihiris biar agak layu.
Masukan sedikit air. perasakan dgn garam dan gula
Akhir sekali masukkan ayam yg telah digoreng tadi.


Lawan dgn lauk ayam tu lieza masak Sayur petola bening...lagi senang ...tumbuk bawang dan ikan bilis..kalau malas...potong jer pun bolehh...pas tu masukkan kedlm periuk berisi air...biarkan mendidih, masuk kan sayur...rasakan masin....dah siapppppppp...mcm menu org bersalin..hahahha..tp mmg masyuk makan dgn sambal yg pedas2 tu...perghhh...sekian ler utk hari ni...

2 comments:

Ayu said...

Assalam, lieza,
kalau kasi akak lauk ni 2 dah cukup buat akak, nasi boleh bertambah2 u..tak sedar kena masak nasi lagi..hehe

Ezadlieza said...

w'salam k.ayu...
betul kak..lieza pun camtu kak..kalau ikutkan hati nasi sepinggan tak cukup...lauk gini letak kicap..perghhh..tak hengat..