Wednesday, March 2, 2011

Cili Hijau Goreng Telur

Haiyaaaaa....ini hari aaaaaa makcik mkn cili woooooo.....hehehehe..kat umah ni sentiasa ada stok cili yang byk dari cili api....cili hijau...cili merah dan cili kering...mmg sentiasa ada..tak pernah tak dernya...kalau takder cili bukan lieza ler namanya...wakakakaka..
Memandang hari tu dah beli cili hijau yg byk maka tercapai lah sudah utk mencuba menu nih..hasilllllnyaaaa taraaaaa.....sedapppp tau...lieza buat pedas2 dan ada kasi derhaka sikit, sikit jer cuma tambah ikan bilis yg ditumbuk sekali dgn bebawang tu.....hmmm simple tp sedap ler kat lidah lieza nih...terima kasih kat HaSue tuan penyumbang resepi ni..akak nak share resepi ni kat sini yer...


Cili hijau Goreng Telur >> HaSue

Bahan2:
  • 10 btg cili hijau
  • 1 btg cili merah
  • 5 biji cili api(optional-kalau cili hijau n merah dah pedas takyah laa letak)
  • 2 ulas bawang merah
  • 1 ulas bawang putih
  • 1 biji telur ayam
  • Garam n perasa/gula secukupnya
  • Sedikit minyak untuk menumis
Cara2:
  1. Cili hijau dipotong memanjang kemudian dihiris agak halus. Buang bijinya
  2. Tumbuk halus-cili merah,bawang merah dan bawang putih
  3. Telur dipecahkan dalam mangkuk n dipukul sedikit
  4. Panaskan minyak dalam kuali,tumiskan bahan yang sudah ditumbuk sehingga wangi kekuningan
  5. Masukkan garam n perasa/gula.
  6. Masukkan cili hijau yang sudah dipotong,kacau sebentar
  7. Masukkan telur,kacau kaup balik perlahan lebih kurang 5 saat dan padamkan api.

2 comments:

HaSue said...

wauuu..wauu..akak,nih dtg bawak nasi putih nak tumpang makan kat sini haa..kalo dah habis pun nak jugak!nak jugak!hihi...
mekasih kak sudi cuba resepi mudah ni yer..hrp2 terbukak selera..nak derhaka mana2 tu dibolehkan aje,asalkan tak memudaratkan..hehe

Ezadlieza said...

HaSue...jom jom kita makan sesama yer sue...ada lg nih..sikit jer lg...se..mmg membangkit selera la sue..akak laki bini suker...