Tuesday, March 1, 2011

Daging Grill Pedas

Awas yer...ni menu smlm sesapa yg dtg umah mmg dah abih dah...psssttttt...daging masak cemgini sedap la weiiiii....dgn kepedasan yg melaumpaui citarasa anda hehehehe..yelah lieza mmg suka masak pedas yg melampau...kalau tak cukup pedas...cili mentah jd mangsa...
Berbalik pada cite daging ni...sesapaa yg nak mencuba silakan la yer..mmg berbaloi sgt kalau buat sedapppppp sampai gigit gigi tau...sbb apa????? lieza buat sikit rasa tak cukup tu yg sampai gigit gigi...huahuahuahua...tp serius weiii sedap sedap sedap, thanks K.Nor kerna menyudikan resepi ni di kongsi bersama...dan minta izin kesekian kalinya mengopy paste yer k.nor...wokey jom layan resepinya...cuba tauuuu..sesambil tu jom ler intai intai menu ni kat dapur K.Nor yer..


DAGING GRIL PEDAS
resipi : K.Nor@SecubitGaram

250gm daging batang pinang
1 sudu besar kicap
1/2 sudu teh gula
1/2 sudu teh garam
1/2 sudu teh serbuk lada hitam yg ditumbuk

Gaulkan semua bahan dan perap selama 30 minit.
Kemudian gril dlm oven atau frying pan hingga masak.
Hiris daging nipis2 dan ketepikan.


5 ulas bawang merah ~ dihiris halus
daun pasli/daun saderi ~ dihiris
daun bawang ~ dihiris
1/2 cawan daun pudina ~ dicarik
2 sudu besar gula
2 sudu besar sos ikan
2 1/2 sudu besar air limau nipis
cili padi (ikut kepedasan) ~ diketuk dan dihiris # resipi asal letak serbuk cili kasar - lieza letak cilipadi

Masukkan kesemua bahan dalam sebuah bekas dan gaul sebati.
Masukkan pula daging yg dah dihiris nipis2 td dan gaul hingga mesra.
Rasa lah, biar ada pedas, manis, masam dan masin.

# nak lagi sedap, masak daging yg ada lemak2 skit. Tp kena ingat guna daging batang pinang aje ya, supaya cepat masak.

2 comments:

K.Nor said...

nak mintak pun dah abis kan :)

Ezadlieza said...

K.Nor..bukan setakat dah abih...sampai tak cukup daging ni....hehehhe