Tuesday, March 22, 2011

Ikan Bersos Thai

Aiseyyyy...kepala terasa berat ler pulak....selsema mula menguasai diri...jangkitan dari anak2 ler pulak....tp takpe masih gagah lagi ni...anak anak kul 8 mlm dah menghamba diri kat bantal dah..si ibu dan ayah buat ler apa yg patut kan....salah satunya berblog ler apa lagi kan...
Hari ni lieza masak Ikan Bersos Thai....resepi dari CMG tp lieza ceduk dari umah kak Umie Kuantan..salah sorang lg blogger yg maintain kemudaannya...kak umie lieza copypes yer..betul ler kata kak umie mmg world laaaaahhh..

Bahan (resepi asal):-
  • 1 ekor ikan bawal sederhana besar (*ummi guna 2 ekor ikan selar)- lieza guna ikan bawal gak
  • 1 batang serai - dititik
  • 1 kuntum bunga kantan - dihiris halus
  • 1 cm lengkuas - dititik
  • 1 cm halia - dititik
  • 3 biji bawang merah - dihiris
  • 2 helai daun limau purut - dihiris halus
  • 2 camca besar sos ikan
  • 1 1/2 camca besar cuka makan
  • 3 biji merah *
  • 2 ulas bawang putih *
  • 1 1/2 camca besar gula *
  • (bahan bertanda * ditumbuk lumat)

Cara Memasak:-
Ikan yang telah dicuci bersih, digaul dengan garam dan serbuk kunyit, goreng hingga garing. Angkat dan alihkan dalam pinggan. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang hiris, lengkuas dan halia titik hingga harum. Masukkan bahan tumbuk tadi. Tambah cuka dan sos ikan, gaul rata dan masukkan serai, hirisan daun limau purut dan bunga kantan. Masak sebentar hingga kuah agak pekat dengan api perlahan. Tak perlu masukkan garam dah. Tuang sos tadi atas ikan yang telah digoreng

3 comments:

Kak Sam said...

Assalamualaikum..
Pandai lieza ayat kak ummi yer. hehehe. Nampak sgt sedap le. Nak masuk dalam list juga le.

Ezadlieza said...

Kak Sam...ni ayat ayat cinta nih...tp nak dpt makan masakan kak ummie entah bilanya...try ler kak..mmg sedap...

hana said...

nape la ikan ko tuh buat aku lapo mlm2 wehhhh... tima kasih eh atas ucapan utk en.somiku...psttt yukata pong aku tak pandai pakai, apatah lg kimono... tp yg kat konvo tuh diorg pkai hakama... mcm korea punyer bj tradisi.. cantik kan kan...

eh! epi belated besdayyyyyy...... moga murah rezeki selalu !!