Wednesday, November 3, 2010

Siew Pak Choy Dgn Sos Tiram & Sos Lada Hitam


Panjang mendayu dayu tajuk resepi kali ini kan..tp panjang tajuk bukan sebarang panjang tau...rasanya sedap ada kelainan bila di campur sos lada hitam..(pssttt k.nor lieza tambah serbuk lada hitam sikit) kasi derhaka sikit yer...jgn mare k.nor...

Ok la jom kita tgk resepi kali ini yer...lieza copiypes jer la dari dapur k.nor yer...sebut betul2 dapur siapa??? K.Nor Secubit Garammmmm....yerrr

Bahan bahan

5 atau 6 pokok siew pak choy

5 ulas bawang putih ~ diketuk dan dicincang halus
2 sudu sos tiram
2 sudu sos lada hitam
2 - 3 sudu air
1/2 sudu teh gula ~ jika suka
sedikit minyak

Cara2
  • Celur seketika siew pak choy dlm air panas yg diletakkan sedikit minyak masak.
  • Angkat dan masukkan dlm bekas berisi air sejuk/paip utk menghentikan proses masak sayur tu.
  • Angkat dan toskan. Kemudian letakkan dlm pinggan.
  • Panaskan sedikit minyak dlm kuali dan tumis bawang putih hingga wangi.
  • Masukkan sos tiram dan sos lada hitam. Kacau.
  • Masukkan air dan gula (tak perlu diletakkan garam lg kerana dah ada rasa masin dr kedua2 sos td)
  • Goreng sehingga sedikit pekat.
  • Tuangkan sos keatas sayur td.
  • Hidangkan panas2..

4 comments:

K.Nor said...

apasal kena sebut betul2?? ada org salah sebut ke? atau ada yg amik resipi kat rumah akak tp kata amik kat rumah org lain ke? nasib la kan lieza...

izahdaut said...

woooo namapk best tu kak.. saya pun suke masak cam ni pastu ratah je sayur nih

Ezadlieza said...

K.Nor...hehehhe takder ler...sajer guna ayat gempak tu...bia=or org kenal blog masakan yg glemer nih...
pssstt k.nor...masih ada lg ker org buat camgitu k.nor?

Izahhh....sedap woooo...akak pun main ratah gitu jer..

K.Nor said...

adaaaaaaaaaaaaaaaaaa :)