Tuesday, August 17, 2010

Dadar Lauk Samarinda


Uishh tajuk mcm nama lagu Samarinda tu..ingat tak??? tp ni nak cite bukan pasal lagu tp pasal Dadar Lauk Samarinda..buat kuih ni td utk berbuka..dah lama nak buat tp baru la ni terlaksana, bukannya susah benor..tp ada nyakit M tu..pas tu dok tangguh2..ramai teman blogger dah cuba buat dari umah Hana ada...K.Nor pun ada, umah Cikgu Zana pun ada...resepi sumber dari Buku Aneka Hidangan Sarapan dan pada pertama kalinya di hidang di dapur Izah Muffin Lover..mmg sedap ler..next time bole buat lg...thanks Izah for sharing dan lieza nak copy dari dapur Izah yer...

Dadar Lauk Samarinda
Source: Buku aneka Hidangan SARAPAN

Bahan-bahan:
610 gm air
300 gm tepung gandum
1 biji telur
1 sudu makan tepung jagung
1 sudu makan minyak jagung (saya guna minyak masak biasa je)
1 sudu teh garam
Sedikit pewarna kuning (saya letak 1/2 susu kecil kunyit serbuk)

Bahan inti:
20 gm rempah kari ikan
1 tin sardin - dihancurkan (saya guna tin kecil)
1/2 biji kentang- yang ni saya tambah
100 ml air
4 biji cili merah hiris (saya tumbuk cili padi)
2 biji bawang besar
5 sudu makan minyak masak
5 ulas bawang putih cincang
garam dan gula secukup rasa


No comments: