Wednesday, February 4, 2009

Kuah Yong Tau Foo

Gambar yg atas ni dah dicampur..heheh comot sikit..dah termakan baru tingat nak snap.
Biasanya kan kalau kita pegi pasar malam...kalau beli yong tau foo..amik sikit2 lelama jadi byk tul tak...sume nak rasa..pas tu bila nak bayar..haaa amik ko kalau tak lebih RM 10 tak sah tul tak..so ari saje ler aku cuba resepi kuah ni...ok sangat pas ni tak yah ler aku beli lagi..rasa nak makan aku buat jer..beli kangkung, bebola ayam, udang or ikan, crab stick, telur puyuh dan seangkatanya ler..haaa puas mkn..meh ler layan resepinya. - Sumber Minami133 myresepi.


Bahan-bahan ( 5-6 orang )

  • 10 tangkai cili kering (saya tambah lagi sbb suke pedas)
  • gula melaka (agak2 jer dlm separuh gitu)
  • bijan goreng (saya goreng tanpa minyak)
  • gula(kalau kurang manis)
  • 1 s.k garam
  • 3 cm belacan
  • 300 ml air
  • 1 sudu besar minyak
  • 1 1/2 s.b tepung jagung dibancuh dgn 50 ml air
  • sedikit ajinomoto

Cara-cara

Masukkan minyak dalam kuali. Goreng cili kering sehingga garing dengan api yang kecil.
setelah garing, angkat dan blend cili kering dgn sedikit air.
panaskan air bersama gula melaka. Masukkan cili yang telah dikisar tadi dan juga belacan.
setelah mendidih, masukkan bancuhan tepung jagung untuk memekatkan kuah.
masukkan garam, ajinomoto dan gula(jika gula melaka kurang manis).
masukkan bijan goreng dan siap untuk dihidang.


No comments: