Tuesday, October 14, 2014

Main Masak2 Dengan Lobster(udang kara)



Lobster atau udang kara ni jarang2 Lieza jumpa di pasar, entah macam mana hari tu terjumpa pulak ada terjual di pasar Satok, memandang kami ni tak pernah beli dan tak pernah sekali pun masak udang kara ni maka terjebak juga la dgn kata kata manis si penjual ni...tak byk pun kami beli cukup ler 2 ekor ajer...org kata nak try uji test ...2 ekor tu pun sekilo la juga..dgn harganya yg agak2 terkujat juga la kan tapi mmg mcm tu lah harganya pun...mungkin bukan musim.....

 
Udang kara 2 ekor ni Lieza masak 2 jenis masakan yg pertama Udang Kara Masak Mentega/Butter dan yg kedua Lieza masak 3 rasa sahaja ..Resepi masak mentega/butter ni lieza rujuk seperti di bawah..terima kasih pada empunya resepi yg sedap ni...

Resepi Sumber
 
 Lobster Masak Butter

Bahan-bahan :

Lobster
1/2 buku butter (125 gm)
5 ulas bawang putih (cincang kasar)
11 tangkai cili padi (hiris kasar)
3/4 tin susu cair
2 biji telur dipukul sedikit (guna garfu) - terlupa nak letak
2 tangkai daun kari (lurut daun sahaja)
serbuk lada sulah dan lada hitam secukupnya

Caranya :

1. Panaskan periuk kukusan. Bersihkan lobster, buang janggut dan tongkatnya. Kukus lobster 15 - 20 minit. Belah dua lobster. Cara mudah membelah, belah dari bahagian bawah (kaki) lobster.
2. Dalam kuali, panaskan butter sehingga separuh cair. Tumiskan bawang putih hingga naik bau. Masukkan cili padi. Tumis lagi.
3. Masukkan susu cair. Kacau sekejap-sekejap. Api perlahan. Biar sehingga mendidih.
4. Masukkan telur yang dipukul tadi dengan mencurah tinggi sambil sebelah tangan kacau dalam kuali.
5. Kacau cepat-cepat kemudian masukkan lobster yang dikukus tadi.
6. Taburkan daun kari, serbuk lada sulah dan lada hitam. Balik-balikkan lobster dalam kuah sehingga kuah agak meresap.
7. Matikan api dan boleh dihidang bersama nasi putih atau nasi goreng cina.




Resepi yg kedua ni pula Lieza masak 3 rasa jer...resepi 3 rasa ni dah byk kali lieza buat cuma tukarkan bahan mentahnya sahaja.





2 comments:

Suffiah zee said...

loo soooooooooooooooo yummy...li kat ne lobster tu d bp hagenye

tun_telani said...

Knock knock..

assalamualaikummmmmm.... uhuk uhuk! Tebalnyer habuk..ade orang x nih?

:p
:p

windu lah.. bila nk mngupdate blog ni kak liza?