Wednesday, October 5, 2011

Apam Mentega K.Fiza aka K.Sofea After 6am


Apam Mentega ni turut dihidang utk Tun dan asbennya hari tu...resepi ni sudah ramai org mencubanya dan dah lama lieza teringin nak buat dan rasa..alhamdulillah hari tu tercapai ler hajat nak buat dan turut dirasai oleh Tun...mmg sedap apam mentega ni....kan Tun....
Ok la resepi apam mentega ni dah lama dok usha2 kat Dapur Izah Mapin Lover tu...tp resepi ni juga nak merata2 dapur ada cuma lieza yg ketinggalan agak jauhhh sekali bari kini nak cuba...tp tak per mmg sedapppp tak rugi cuba...terima kasih juga buat Kak Sofea After 6 am yg empunya resepi.....izah akak copy resepi tau...

APAM MENTEGA

Resepi: Sofea@after6am

&


Bahan-bahan ( +-50 biji )

  • (A) Bahan2 utk gula hangus:-
  • 11/2 cawan gula pasir
  • 1 cawan air
  • 250 gm mentega
  • (B)
  • 1 cawan gula castor ~akak ltk 3/4 cawan - lieza pun guna 3/4 juga
  • 4 biji telur
  • 3 cawan tepung gandum ayak besama
  • 2 sudu teh soda bikarbonate
  • 1 tin susu cair
  • 1 sudu teh esen vanila

Cara-cara

  1. cara buat gula hangus: masukkan gula dlm periuk,masak dgn api perlahan hingga gula larut dan berwarna perang.
  2. padamkan api dan masukkan air.nyalakan semula api dan kacau hingga semua larut dan masukkan mentega,kacau rata dan ketepikan.
  3. Putar gula, telur dan esen vanila hingga kembang dan masukkan gula hangus yg masih panas tadi.
  4. kemudian masukkan susu selang selikan dgn tepung.gaul semua hingga sebati.
  5. perap selama 1/2 jam.
    1. panaskan pengukus dan acuan lompang.tuangkan adunan ke dlm acuan.adunan ni jika dituang penuh kedlm acuan pun x mengapa sbb semasa masak dia x akan melimpah.
  6. Jika guna acuan lompang kukus selama lebih kurang 15 min - 20 min.tutup pengukus dgn kain supaya wap tidak jatuh ke bawah.
  7. selamat mencuba.......
# ## lieza guna acuan loyang jer...cpt sikit dan lieza kukus dalm 1 jam lebih kurang sbb tebal...utk pengetahuan dan ingatan diri sendiri juga adunan ni mmg cair yer tak pekat likat..masa lieza buat tu cam cuak juga tp bila dah siap alhamdulillah...apam ni pun tak ler naik melimpah kira ok sgt la.sedappp.

6 comments:

tun_telani said...

sedappppp sgt!!! 2 thumbs up! balik tu x berenti tun menguyah.. haha.. bekfes pun makan ni lagi.. nyesal x tapau 2 bekas.. hahaha.. melampau x? ;p

Kak Sam said...

Lama dah duk tenang apam ni. Teringin nak buat tapi tunggu masa yang sesuai. Tun mai le umah akak nanti akak bekalkan berbekas2. Untuk akak 2 ketui pun dah cukup.

Sofea said...

tq liza sbb sudi mencuba, syukurlah apam tu jadi elok walaupun buat dlm loyang..actually akak x pernah lagi buat dlm loyang..selalu buat dlm acuan lompang & acuan putri ayu.

Ezadlieza said...

Tun...mmg sedap kan kuih ni..nanti bebila akak nak buat lg la...

Ezadlieza said...

Sam..ishh tak cukup tau 2 ketoi tu..dah sekali nak 2 dah 2 nak 3 pulak...tak leh brenti...hehehehe

Ezadlieza said...

Kak Sofea....sedap tau kak...lieza buat dlm loyang sbb senang nak cpt lagi pun takder acuan comey comey camtu...nanti lieza nak cari juga ler.