Thursday, June 2, 2011

Terung Telur


Bagi penggemar terung boleh lah cuba menu nih...sedappppp...lieza makan dgn sambal kicap..perggghh...mmg sedap kat tekak kami...laju jer makan dgn nasi panas2 uishhh...resepi yg mudah dan sedap....menu ni lieza ternampak kat dapur K.Jun Yummylicious..terus masuk list..sbb lieza dan Mr. Hubby mmg suka terung dari terung pipit dan semua yg ber nama terung org kata suku sakat terung...sepupu sepapat bagai ler...mmg kami suka...resepi asal dari Fizammar MyR..

Bahan-bahan ( 2 org )

  • 1 biji terung panjang
  • 1 biji telur ayam
  • garam dan lada sulah (secukup rasa)
  • minyak utk menggoreng

Cara-cara

  1. potong terung bulat2 (ikut keratan rentas)..ketebalan ikut citarasa masing2 lor.ketepikan dulu
  2. panaskan minyak di dalam kuali
  3. sementara menunggu minyak panas, pukul telur bersama garam dan lada sulah, pukul sket2 je, jgn kembang sgt kayh!
  4. celupkan terung ke dlm telur dan goreng (celup satu persatu seperti nak wat pisang goreng supaya salutan telur jd cantik)...angkat bila warna bertukar menjd keemasan
  5. Good Luck!

5 comments:

Nieza said...

assalam kak lieza, wahhh menarik resepi ni kak sure sedap ni kan...suka gak mkn terung ni..

dZana said...

pernah makan dulu2..buat tak prnh lagi.. boleh cuba jugak ni lieza..

izahdaut said...

uis sedap la dengornya tuu.. nampak kat rumah kak jun ari tu pun dah terpikat. simple je kan. cicah budu sedap ni. heheh

Anna Qawina said...

akak...masak apa tengahri ni?> tumpang makan eh..

Ezadlieza said...

Nieza..mmg sedap nieza akak mkn tak hengat..

K.zana > cuba la kak senang dan sedap

Izah > izah ckp budu baru aku tingat yg akak ada beli budu tp tak buka lg...

Anna > hari ni akak masak kari ikan dan kerabu epal..meh ler makan sini..akak tunggu tepi tingkap ni haaaa...