Tuesday, May 31, 2011

Ayam Masak Kicap

Semalam lieza masak menu nih jer...Ayam masak kicap..biasa ayam masak kicap ni lieza campak2 cili api bawang jer...tp kali nih cuba resepi dari K.Yatie Sinar kehidupanku...alhamdulillah sedap anak2 pun suka...almaklum ler tak pedas kan..pas tu ada rasa2 daun sup bawang...hmmm sedap2...masakan yg simple dan sedap..nak cuba jom tgk resepi yer yg lieza copy pes dari dapur Sinar Kehidupanku yg ada pelbagai menu Ayam yg sedap2.

Bahan-Bahan:
  • 1 ekor ayam -potong 12,cuci,toskan
  • 4 biji kentang -potong baji dan goreng sehingga masak

  • 1 pokok daun bawang
  • 2 btng daun sup/saderi [potong kecil]
  • 4 s/b kicap pekat
  • 3 s/b sos tiram
  • 1/2 cawn air
  • 1 s/k serbuk lada hitam
  • 1 s/b kunyit dan garam utk goreng ayam
  • minyak masak utk menggoreng ayam dan menumis
  • 2 btng cili merah-di belah 2
  • 2 btng cili hijau- di belah 2
Bahan2 yg di mayang dan di tumis
  • 1 biji bawang besar
  • 2 ulas bwng putih
  • 1 inci halia
  • 1 btng kayu manis, 1 kntm bnga lawang,2 biji buah pelaga
Cara-Cara
  1. Bersihkan ayam, gaulkan dengan garam dan serbuk kunyit...gorengkan hingga separuh masak.
  2. Setelah siap, gorengkan pula kentang yg dipotong baji sehingga masak dan ketepikan dulu.
  3. Panaskan minyak dan tumiskan bahan yg di mayang sehingga wangi.
  4. Masukkan air, kicap dan sos tiram. Masukkan pula serbuk lada hitam dan gaul sebati.
  5. Biarkan sehingga mendidih dan bila mendidih masukkan ayam dan kentang yg di goreng tadi.
  6. Masukkan pula cili merah dan cili hijau yg di belah 2 tadi...gaul lagi .
  7. Perasakan, sekiranya dah ok, bolehlah tutup api, angkat dan hidangkan. Taburkan dngn daun sup dan daun bawang yg di hiris kecil.

1 comment:

Zuwairi Aiman said...

Salam kunjungan... blog menarik.. senang2 singgah la ke blog saya
;)

http://www.zuwairiaiman.com