Wednesday, April 6, 2011

Udang Lemak Jintan Againnnnnnn + Bayam Tumis Air

Lagi sekali lieza masak menu ni...mmg sedap sedap dan sedap...kesekian kalinya terima kasih lagi buat Kak Ummie Home Sweet Home yg sudi berkongsi resepi nih...cop cop cop...menu ni lieza masak semalam yer dah habis dah pun...org jawa kata "wes entek"...hehehehe...jom layan resepinya nih..mmg dah pernah lieza tepek DULU tp takpe ler kalau sesapa maleh nak klik klik..bole tgk jer kat bawah ni yer.....tapi cumanya kali ni lieza tak letak belimbing buloh sbb takder stok...so lieza gantikan tomato jer...

UDANG GALAH LEMAK JINTAN
resipi : Ummi Kuantan
sumber : K.Nor@SecubitGaram

Bahan2:
1/4 bj nanas muda ~ k.nor guna 7 bj belimbing buluh
sedikit minyak masak
2 cawan santan cair
4 ekor udang galah/udang besar ~ k.nor guna udang biasa - lieza pun guna udang biasa
sedikit garam
1 cawan pati santan
4 bj cili padi ~ dibelah dua
6 biji cili merah ~ dibelah

Bahan ditumbuk halus:
2 sudu teh jintan manis
4 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 batang serai
2 cm kunyit hidup

Cara2:
Potong nanas kecil2 dan ketepikan.
Panaskan sedikit minyak di dalam kaserol dan tumis bahan tumbuk di atas api perlahan. Kacau hingga wangi.
Masukkan santan cair dan masak hingga mendidih.
Bubuh nanas dan udang galah, kacau.
Masukkan garam bersama pati santan, cili padi, cili merah dan kacau hingga mendidih.
Angkat dan hidang.


Dan ni pulak utk sayurnya lieza masak Bayam tumis air...campak2 jer...letak cili..segala bawang..ikan bilis..tumissssss...masuk sayur...letak air....siappppp....

2 comments:

izahdaut said...

kak lieza... sedap eegggngghh laukkkkk.. best nyer udang tuh..

Ezadlieza said...

alahhhhh izahhhhhhh.....mmg sedap lauk nih...tp kan dah abih jd baja..hukhukhuk