Tuesday, July 13, 2010

Puding Batik Marie



Puding Batik Marie ni sapa yg tak kenal kan...semua org tau...dan berbagai cara atau resepi nak membuatnya...memandang kan aku dah lama tak buat...hampir lupa resepi yg dulu dulu...jadi satu hari aku teruja tgk Kuih ni kat umah Hana yg glemer tu...sapa lg kan..jd dgn selamba aku pun petik jari jer dan dan terus siap....hehehehhe..mcm ler aku nih bewitched..main petik2 jari jer dah siap...huahuahua...godek punya godek kat dapur mlm2 buta...siap..senang jer nak buat...kata Hana resepi asal dari Dapur Ayu Singapore...tapi aku dgn tanpa rasa segan silu aku nak Copy resepi ni dari dapur mu Hana.."Izinkan aku Hanaaaaa...mengopy paste resepinya"...hehehhe..btw..rasanya kuih ni mmg sedap,, ada sedikit kelainannya..sbb letak nestum..apalg jom cuba yer...tak rugi pun.

Bahan-bahan
  • 300g biskut marie-dipatahkan 4
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 2 cawan milo
  • 3 sudu besar serbuk koko
  • 1 cawan bijiran nestum untuk baby - hana gune nestum keluarga
  • 1 cawan butter
  • 3 biji telur
  • 1 sudu kecil vanilla essence
Cara-cara
Pukul telur sedikit dan campurkan semua bahan2 melainkan biskut. Masak diatas api yang sederhana. Bila mentega sudah cair, dan adunan agak memekat, masukkan biskut dan gaul rata. Tuang adunan kedalam loyang yang telah di alas dengan plastic(untuk memudahkan memotong) dan tekan2kan hingga padat. Bila semua dah selesai, masukkan kedalam fridge dan biarkan hingga sejuk dan menggeras

No comments: