Monday, July 19, 2010

Hati Goreng Kunyit Pedas

Hati ni aku buat khas utk Mr. Hubby jer...sbb aku tak makan segala jenis organ dalaman baik ayam atau pun lembu...mmg tak suka...tak tau ler nape tp mmg tak leh masuk..tp kalau suruh aku masak bole jer...so hari ni aku masak ler utk Mr. Hubby, tak byk cuma segenggam hati jer.

Untuk kelainan rasa pada hati nih, aku pepagi buta dah geledah dapur K.Nor ..mudah jer nak cari resepi kat umah K.Nor nih..tersusun rapi menu2 yg ada..jadi dgn itu K.Nor saya nak CnP resepinya dari dapur K.Nor pulak yer...mengikut kata K.Nor resepi asal dari Dapur Dayang Jack dan saya nak panjangkan resepi ni kat dapur saya pula yer.

HATI GORENG KUNYIT PEDAS by Dayang Jack

Bahan-bahan :
  • 300 g hati lembu (dibersihkan, dipotong ikut suka dan direbus 1/2 masak. Toskan) - saya guna hati ayam
  • 2 ulas bwg putih(ditumbuk lumat)
  • 10-15 biji cili padi (ditumbuk lumat) - boleh tambah atau kurang (k.nor tumbuk kasar2 jer) - saya pulak tumbuk ikut sempat jer
  • air asam jawa secukupnya
  • serbuk kunyit secukupnya
  • 1 labu bawang besar (dimayang dan digoreng sedikit)
  • garam secukup rasa
  • hirisan kacang panjang jika suka ~ tak letak sbb tak ada stok - saya tak letak juga
Cara-cara :
  1. Panaskan sedikit minyak. Tumis bawang dan cili padi sehingga garing.
  2. Masukkan hati dan sedikit air. Gaulkan rata2.
  3. Kemudian masukkan serbuk kunyit, kacang panjang, garam dan air asam jawa. Kacau lagi. (tak perlu dimasak terlalu lama)
  4. Setelah masak, gaul2kan dgn bawang yg sudah digoreng.
  5. Hidangkan panas2.

2 comments:

K.Nor said...

ooo ni resipi yg duk selongkar dapor k.nor td ya.. sedap tu.. lain kali masak lebih sket, utk cik abg dan utk k.nor gak ya :)

Ezadlieza said...

Hehehehe...tak sepah kan dapur K.Nor td...saya dh susun elok2 dah...cuma tak sempat nak bukakan bungkusan tu jer..huahuahua...K.Nor nanti saya masak byk2 lak yer...khas utk K.Nor lak.