Thursday, July 22, 2010

Butter Prawn


.
Alahaiiiiii...lama sungguh nak buat Butter Prawn nih..baru hari ni terlaksana....uissshh berpoloh2 den nak menguraikan tolor tuh...perghhh tp hasilnya mmg sedap...aku sukeeee....

Hmmm..nak kira tak aci atau aci..resepi ni aku korek2 kat umah K.Nor lagi..ya ampun yer K.Nor..asik2 selongkar dapur K.Nor jer...resepi asal dari NITA tapi aku nak cetak semula resepi ni dari umah K.Nor yer....jgn marah K.Nor..lieza dah kemas balik dah..hehehhe...jom layan resepinya dan petua2 dari K.Nor utk membuat juraian tolor tu.

Bahan2:

12 ekor udang saiz besar
2 sudu butter
3 biji kuning telur ~ K.Nor guna 2 bj sahaja - Lieza guna 3 juga
sedikit daun kari
sedikit cili padi
serbuk kunyit & garam
minyak utk menggoreng

Cara2:
Lumur serbuk kunyit & garam kat udang. Goreng sehingga masak.Bila udang hampir masak tu, masukkan daun kari & cili padi.Gaul seketika sebelom diangkat. Bila dah msak,ketepikan. Dengan menggunakan minyak yg sama, biarkan minyak dikuali anggaran dlm 1/2 cawan cenggitu. Panaskan minyak dan masukkan butter. Biarkan butter cair & minyak betul2 panas.Sementara tu,kacau2 telur bagi rata dan masukkan telur kuning dalam bekas roti jala.

Matikan api bila minyak tu panas2. Dengan menggunakan 2 tangan, tgn kiri pegang telur kuning ..tgn kanan pegang garfu...tuang perlahan2 telur sambil tgn kanan mengacau dlm bentuk pusingan. Biar dia bertali2. Kemudian bila dah selesai, angkat telur tu dah buh dlm tapis utk membuang minyak berlebihan.

# K.Nor guna acu jala gak, tp kuning telur ni kan dia pekat skit dan acu jala K.Nor tu yg stail lama (tembaga) dan lubang dia kecik jd K.Nor tambahkan sedikit putih telur utk mencairkannya cuba tuang dulu dlm bekas lain, kalau boleh keluar dgn elok tak perlu tambah lg putih telur tu, tp kalau masih payah nak keluar, tambah skit lg putih telur.

# boleh aje nak kacau telur tu dgn garfu atau chopstick, terpulang, tp kena sentiasa mengacau sehingga telur habis dituangkan

# buangkan tali pusat telur, kalau tak lubang acu roti jala mudah tersumbat yg menyebabkan telur payah nak turun

# jgn menggoreng telur dlm minyak yg sedikit, nanti tak jd cantik jurai2 dia

2 comments:

ez said...

hehehe .. sudah ada!!

tp kat cni, susah mau cari daun kari wehh.
daun serai byk la .. hehehe ..

ooo .. rupanya pakai acuan roti jala ek ..
(thinking of making hole on my plastik cup)

Ezadlieza said...

Mr. Ez...camtu kena tanam pokok kari ler nampak gayananya..

hmmm..tebuk jgn tak tebuk...mesti jd punya...