Monday, April 19, 2010

Ber BBQ




Weekend bebaru ni aku n Mr. Hubby decide nak ber BBQ...mcm2 ada...Chicken Wings..Udang, Sotong, Ikan kembung..Sosej..utk salut Chicken Wing tu aku guna resepi dari Dapur Dayang Jack...bagi sesapa yg nak tgk pegi ler klik situ yer...mcm2 lagi resepi yg menarik kat dapur Dayang tu...utk itu aku nak minta ijin dari Dayang utk CnP jer resepinya utk memudahkan aku rujuk semula....

Bahan-bahan :
  • 1 ekor ayam (dibersihkan, dipotong ikut suka dan direbus 1/2 masak) - aku guna chicken wing
  • 3 ulas bawang putih (ditumbuk)
  • 1 inci halia (ditumbuk)
  • 1/2 - 1 sudu makan lada hitam (ditumbuk)
  • sedikit lada sulah
  • 2 sudu makan sos tiram
  • 2 sudu makan kicap pekat
  • 3 sudu makan jus lemon
  • 3 sudu makan madu (dibancuh sedikit dgn air)
  • sedikit garam @ gula jika perlu
Cara-cara : Gaulkan ayam bersama semua bahan di atas dan peraplah semalama atau sekurang2nya sejam. Kemudian tambah 2 sudu makan minyak zaitun @ minyak masak dan gaul2kan sebelum dibakar. Bakar selama 30 minit pd suhu 200C atau sehingga masak. (terbalikkan ayam 15 minit terakhir)

No comments: