Monday, November 16, 2009

Bahulu Rose atau Bahulu Pandan???

Mengikut nama resepi asalnya adalah Bahulu Rose..tetapi disebabkan esen rose takder..yg ada hanyalah pandan paste..jd ler Bahulu Pandan...resepinya aku ceduk kat MyR oleh Mama_Myvi thanks utk Mama_Myvi sbb sudi share resepi yg mudah nih...dan kerna itu saya nak kopipes yer resepinya..dan satu lagi saya gantikan tepung gandum serba guna kepada tepung naik sendiri..apapun tetap jadi dan sedap..(saja nak abiskan stok tepung)


Bahan-bahan ( Saiz 20cm )

  • 4 biji telur
  • 1 1/2 cwn gula pasir (boleh kurangkan jika suka) - saya guna 1 cwn gula jer
  • 1 sdt esen rose- saya guna pandan paste
  • 1 3/4 cawan tepung gandum - saya guna tepung naik sendiri
  • Sedikit pewarna merah

Cara-cara

  1. Pukul telur bersama gula hingga kembang
  2. Masukkan esen rose
  3. Masukkan tepung gandum, pukul lagi sehingga sebati.
  4. Asingkan sesenduk daripada adunan tadi, campurkan dengan pewarna. Kacau rata.
  5. Sapu acuan dengan minyak masak. Masukkan sedikit adunan asal, kemudian letakkan adunan berwarna dan adunan asal semula. (3 lapisan)
  6. Masak pada suhu 180darjah selama (+-)1jam.
p/s oleh kerana kemalasan jadi ler sume warna hijau jer...maleh den nak marblekan.

2 comments:

TintaCyber/DapurkuBerasap said...

bahulu nie kalau dmakan dgn air kopi panas2..wau..nyaman gilak(maksudnya..sedap sgt)..kalau duduk sebelah rmh lieza..boleh juga merasa sepotongkan..hihihi

ezadlieza said...

ishhhh betul tu...mkn dgn air kopi panas..perghhh mmg sedap...dibuatnya skrg musim ujan kan...lagi ler sedap...hahahhaa..kalau dok sebelah mmg dpt ler merasa bahulu ni..mari ler..makan yer..