Tuesday, May 5, 2009

Puding Lychee Dangdut

Perggghhh nama Puding ni dasat tu weii...sesapa pas mkn nih ni sure berdangdut sayang tauu...tak caya harus cuba...abih anak tekak pun berdangdut...puding ni mmg sedap lembut sgt..bila masuk mulut tak yah kunyah dah...terus jer tergelincir masuk ke tekak....tp laici tu kena la korang kunyah..nanti tercekik pulokkkk...yer....semalam pegi masuk dapur Kak Umie
dok tgk2 terpesona dgn puding nih...lantas aku pun buat ler...dah siap dah..meh jamu yer..resepi aku copy paste la yer...

Bahan:-

  • 10 gm agar-agar serbuk/1 paket agar2 biasa (28 gm)
  • 2 liter air
  • 2 cawan gula
  • 2 tin laici (asingkan airnya)
  • 1 tin susu cair

Cara-Cara:-

  1. Masak agar-agar hingga mendidih.
  2. Masukkan gula. Biar mendidih lagi. Tutup api. (jika guna agar-agar biasa, tapis dulu.)
  3. Masukkan air laici dan susu cair. Kacau rata.
  4. Tuangkan dalam acuan samada loyang ataupun mangkuk2 kecil. Sejukkan sebentar.
  5. Kemudian sejukkan dalam fridge.
  6. Hidangkan bersama buah laici yang telah diasingkan tadi.

(*Agar-agar ini memang sangat lembut seperti taufufa tu..kalau dalam bekas besar, skop aje dengan senduk bila nak makan.)

p/s Resepi ni aku buat half jer....serbuk agar2 tu aku letak 1/2 s/b..yg lelain tu separuh2 ler...tu pun dpt byk...byk bagi kami sbb aku n Mr. Hubby jer yg makan...kalau seisi rumah tu ramai elok ler buat sume.

No comments: