Thursday, August 11, 2011

Biru Roti Jala ku


Dah lama lieza tak buat roti jala nih...hari cam tingin nak makan...tgk Kak Zana menjala...kak Sofea pun ada menjala...jd lieza pun nak menjala juga ler....jadi awal ler sikit lieza masuk dapur hari ni nak menjala...kali ni jala lieza berwarna biru...haaaaa amikkk kooo...cantik juga tgk...sajer maain kaler maler hari ni..bagi jala ni biru pulak...rasanya sama jer kan..cuma kaler jer tul tak....resepi ni lieza guna resepi Kak Ummi Kuantan dan lieza copy dari dapur K.Zana...seperti biasa la kan roti jala ni dimakan dgn kari ayam tp lupa ler pulak nak interframe kan gambo karinya...hehehe


ROTI JALA 2
(sumber : Kak Ummi Home Sweet Home)

Bahan2
2 cawan tepung gandum
2 cawan air (*ummi guna 1 cawan air dan 1 cawan susu segar)
1 bij telor
1 sudu kecil garam halus
beberapa titik pewarna kuning

Cara Menyediakan:-
Masukkan semua bahan dalam blender. Blend hingga semua sebati. Perapkan selama 1/2 jam. Sediakan kuali leper non-stick dan ceduk adunan dengan acuan roti jala dan tebar/kirai adunan atas kuali. Gunakan api perlahan. Masak lebih kurang 1 minit. Angkat dan gulung atau lipat ikut suka.

8 comments:

Diana @ Melley Mey said...

wah .. roti jala biru.. 1st time tgk... cantik juga ek...

tun_telani said...

mak aiii.. kak lieza, terkesima jap tun nengok ni.. hahahaha.. xpenah lg nengok kaler biru nih.. ;p

Ayu said...

cantik pulak akak tengok roti jala warna biru ni lieza!!!..

Ezadlieza said...

Diana...

tu ler ok gak kan warna biru..asik kunin jer kan...

Ezadlieza said...

Tun...
Jgn ler terkesima lelama kang lapo lak..heheheh..sajer jer akak tukar kaler biru lak..ni pun pestima akak buat kaler nih..

Ezadlieza said...

K.ayu
Menarik juga kan kak ayu kaler biru nih...

intansari said...

kak cam ne nak menjala cantik cam tu....? sari buat jala ada koyak ... ehhehehe....

Ezadlieza said...

Intansari....

Heehehehe...roti jala ni akak jala guna botol yg ada muncung 3 lubang tu..mcm botol sos tu tp dia ada 3 muncung tu...