Friday, November 5, 2010

Cucur Nasi Ikan Bilis


Sedap bagai dikata...rangup diluar..lembut didalam...kali ni buat cucur yg tak pernah lagi Lieza buat..bahan2 mmg senang jer...tp resepi yg ini dicampur dgn nasi..hmmmm...sedap sedap, ni pestime wooo makcik buat jejemput ni campur dgn nasi..pada awalnya agak pelik juga...tp bila dah buat dan rasa mmg ada kelainan juga...lembut gituuu auwwwwww...mauuuuuu.

Resepi ni Lieza ambik kat Dapur Izah yg muffin lover tu...kenai takkkk? tak kenal maka tak cintakan apa kata jom kita terjah dapur Izah Muffin Lover ni..klik ler kat nama tu yer...macam2 adaaaaa....(pssstttt Izah akak copypes yer) sumber asal dari SINI dari Yatiememories..wokey jom ler try buat...


CUCUR NASI IKAN BILIS

Bahan-Bahan
  • 2 cwn nasi
  • 2 cwn air
  • 1 biji bwg besar
  • 2 biji bwg putih
  • 1/2 cwn ikan bilis
  • 2 1/2 cwn tepung gandum
  • 1 biji lada besar dihiris nipis (jika suka)
  • Daun sup/bawang (di hiris halus)
  • sedikit garam
  • Minyak untuk mengoreng
Cara Membuatnya
  1. Blend nasi bersama air, masukkan sekali ikan bilis, bwg putih dan bwg besar...kisar sebati.
  2. Masukkan tepung gandum ke dlm bekas dan tuangkan bahan2 kisar tadi...gaul sebati.
  3. Campurkan semua bahan2 hirisan, garam dan gaul sebati.
  4. Panaskan minyak dan goreng adunan cucur hingga masak.
  5. Saya gunakan tangan saja utk menjemput cucur ini....pastikan jari di basahkan sedikit dngn air supaya mudah. Selamat Mencuba...

2 comments:

izahdaut said...

tu diaaaa... cucur dah sampai sini..balin 3,4 ketui kak...tak pun kongsi ngan muaz...hihi

Ezadlieza said...

hip hip hip..pon pon pon...nahhhhh sediakan bakuui tu izahhhhh...akak balin ni 2 3 ketoiiii nih...opppsssssss...masuk bakuii tak?