Monday, August 2, 2010

Ikan Kembung Bakar Sumbat


Berbalik pada menu hari...aku masak Ikan kembung bakar bersumbat...resepi asal ikan cencaru tp aku guna ikan kembong..resepi aku tgk kat Potret Kasih utk pertama kalinya aku nak minta izin copy resepidisini utk rujukan aku juga nanti..resepi yg mudah simple tp sedap sesuai utk anak tekak aku dan Mr. hubby.

Bahan-bahannya

2 ekor ikan sumbat ( dibuang isi perut dan insangnya dan di belah bhgn belakang)
4-6 biji cili padi
2 ulas bawang putih
4 biji bawang merah
1 inci halia
1/2 inci kunyit
1 batang serai
sedikit asam jawa
1 sudu kecil garam
1 sudu besar gula
sedikit perasa

cara membuatnya.

1. Semua bahan disatukan dan ditumbuk lumat. Gaulkan dengan asam jawa yang telah di asingkan bijinya.
2. Kemudian sumbatlah bahan tadi ke dalam ikan ( bahagian belakang yang telah di belah dan bahagian perutnya.
3. Bakarlah di atas api sederhana atau boleh juga di masukkan di dalan oven.

*** aku guna ikan kembong dan bakar dlm non stick pan

1 comment:

Wana Yusuf said...

Salam Ezadlieza...
Tq sebab mencuba resepi ikan sumbat ni.... harap ezad suke!!!