Wednesday, June 23, 2010

Chicken Teriyaki

Waduh waduh..lama tak letak menu kat sini...la ni menu Ayam Teriyaki..sebenarnya menu ni dah lepas...bukan utk hari ni yer...sesapa nak, buat sendiri la yer...kalau ada pun tinggal saki baki kat dlm perut dah...pinggan pun dah basuh...resepi ni aku refer kat fotopages Sis Rinnchan kat sini pun ada berbagai2 jenis menu yg menarik...tak caya korang klik ler kat situ yer...resepi ni dah merantau sampai Jepun dah...sapa lagi kalau bukan org yg rajin beno2 masak tu..Hana Japan...utk itu aku copy n paste resepinya dari dapur Sis Rinnchan yer...bole ler yer.


Bahan-bahan:
5 potong dada ayam atau peha ayam
3 tbsp madu
4 tbsp kicap manis
1 tbsp sugar
3 inci halia, diparut
3 biji bawang putih, diparut
1 tsp garam halus

Cara-cara :
1. Gaul semua bahan dan perap lebihkurang sejam di dalam petisejuk.
2. Panaskan non-stick pan dan panggang. Tutup kuali, sesekali buka dan terbalikkan ayam.
3. Siramkan lebihan kuah perapan dan balik-balikkan ayam sehingga masak dan kuah menjadi likat.


Pstttt...lauk ni kan kalau mkn dgn nasi ayam ker..nasi minyak ke...pun ok tau..sedap tu bebbbb..

1 comment:

Lovely Kitchen said...

alamak x boleh nak mintak seketui ayam tu, dah di warning sruh buat sendiri...huhuuu baliklah....