Wednesday, February 10, 2010

Muffin Chocolate Kukus

Muffin ni aku buat malam tadi resepinya amik kat umah Mak Lang....tp maaf la yer tinggai sebiji jer sempat berposing yg lain Enas dah bawa pegi sekolah...entah apa angin rajin aku datang...tgk bahan2 dah ada jadi masa Muaz tido2 ayam aku pun godek ler zap zup zap...siappppp...saje buat nak bawakan bekal untuk Enas ke sekolah...Muffin ni senang sangat nak dibuat..penyediaannya pun tak sampai ler 20 minit..Ok ler jom layan resepi Muffin ni...minta izin juga kat Mak Lang Corner utk CnP resepinya yerrr....

MUFFIN CHOC. KUKUS

Bhn A
  • 2 cwn susu cair
  • 1 cwn myk @ 250g butter cair
  • 1 3/4 cwn gula castor
  • 1 biji telur
Bhn B - ayak
  • 250g tepung superfine @ gandum - guna tepung gandum
  • 50g serbuk koko
  • 1st bpowder
  • 1st sbikarbonat
  • 1sb emulco - aku tak letak pun takder stok

Cara-Cara
  • Satukan A dan kacau sebati, guna whisker saje
  • Masukkan B dan gaul rata
  • Kukus 10'

Tips dari Mak lang
Utk dptkan muffin pecah 4 ni, air kukusan hendaklah dipanaskan hingga mendidih dengan api besar dan jarakkan ruang muffin antara satu sama lain supaya kesemua muffin masak dgn elok.

3 comments:

Teman Setia Anis said...

maffin ni boleh bakar tak?

wanie hidayat said...

dey....tgh berpantang pon sempat lagi rajin menggodek2 dapur...chet chet..mari la...anta kat kami sket....kami pon nk bwk bekal jugak...woot woot.....

Ezadlieza said...

Teman setia anis...bole je nak bakar..

Wanie...boleh boleh..nanti akak pos yer...sampai jer sana ada tumbuhan tumpanganyg idup kat muffin tu lak.