Monday, November 2, 2009

Daging Merah Ala Thai


Ekkkkk....kenyang mkn angin pas tu kenyang mkn nasi...alkisahnya pepagi lg aku dah jejalan pegi umah K.Nor Ganu tu...sbbnya nak cari resepi daging ala thainya yg aku pernah terpandang sewaktu waktu dahulu.....ni ler hasil air tangan aku yg tak seberapa nih...


Tapi kan K.Nor...Ya Ampunnnnnn....lieza terlupa nak goreng dulu daging tu...camner pongggg....sedap sehingga menjilat kuku.....jd dengan kesedapan itu saya nak share ler resepi dari umah K.Nor (resepi asal dari Jeezy Myr) utk tatapan kengkawan yg lain.....saya CnP yer Kak.Nor......muahhhh...bagi sesapa yg rajin boleh ler g sendiri Dapur K.Nor ni yer...klik SINI.. meh tgk resepinya..jommmm..apa pun thanks utk Jeezy sbb share resepi...

Daging Merah Ala Thai
  • 1/2 kg daging lembu (direbus sampai empuk)
  • 2 ulas bawang putih diketuk
  • 1 labu bawang besar dipotong bulat
  • 1 sudu besar cili giling
  • Sedikit sos tiram
  • Sedikit sos ikan (thailand mari)
  • Sedikit sos tomato
  • hana tmbh halia ketuk
  • Sedikit minyak untuk menumis
  • Garam dan gula secukup rasa
  • Daun ketumbar/daun sup/daun bawang untuk hiasan (mana2 pun boleh)
Cara-cara
  1. Daging yang dah siap direbus tu potong nipis2 ya.
  2. Panaskan minyak sikit, goreng daging dulu sampai kuning2 sikit, ketepikan.
  3. Tumis bawang putih n halia sampai naik bau, masukkan cili giling.
  4. Goreng2 sikit agak2 garing tu bolehlah masukkan sos tiram, sos ikan dan sos tomato.
  5. Masukkan daging tadi dan bawang besar yg dihiris kacau2 dan rasa garam dan gula.
  6. Kalau nak kuah lebih bubuh air sikit dan tambah sos tomato.
  7. Dah masak bolehlah diangkat dan hidangkan. Taburlah daun ketumbar yg dihiris tadi biar lawo sket.
p/s resepi ni aku tambah cili api yg dihiris utk mengasapkan sikit tinga...

2 comments:

K.Nor said...

lieza, tu resipi milik jeezy myr kalau tak silap.. kang ada pulak yg kata k.nor suka2 ngaku resipi org punya :)

Ezadlieza said...

Hee hehehhe....K.Nor don worry nanti lieza edit semula...yer..