Monday, April 27, 2009

Bingka Labu CMG



Ni baru kuar dari Oven ni...dah lama aku tingin nak mkn...sedap youuuuu...ni second time aku buat nih..nak detail resepi p sini yer...ni resepi dari Mat Gebu..malas nak klik tgk jer resepi ni yg aku CNP jer yer...


Bahan-bahan ( Acuan bulat berlubang tengah berukuran 35cm ) -Aku guna loyang biasa jer sbb takder.

  • 5 biji telur Gred A
  • 200 ml air
  • 300 ml pati santan (mat guna santan kotak)
  • 200 g tepung gandum
  • 180 g gula halus
  • 1/2 camca teh garam
  • 1 camca teh esen vanilla - tak letak sbb takder
  • 450 g labu manis, dikukus hingga lembut dan dilecek halus

Cara-cara

  1. Satukan kesemua bahan dalam satu bekas kecuali labu lecek. Kacau menggunakan wisk hingga sebati dan gula hancur. Tapis adunan.
  2. Masukkan labu manis yg telah dilecek halus tadi. Gaul hingga rata.
  3. Tuang adunan tadi ke dalam tin bulat berlubang tengah yg telah di sapu mentega dan dialas dasarnya dgn kertas. Sapu juga mentega pada permukaan kertas tadi.
  4. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 200C selama 40 minit. Biarkan sejuk sebelum dipotong.

p/s Resepi ni tak manis sgt mmg sedap..aku buat guna santan fresh..tp kalau susah nak cari bole ganti santan kotak mcm resepi asal...sedap juga..

No comments: