Thursday, March 19, 2009

Mee Rebus


Agak lama aku tak update blog ni....rindu ler pula....ni gara gara virus M melanda diriku..hahahah...M tahap otoman taro weeiii...waduhhhh...

Harini menu aku Mee Rebus (yg putih dlm gambo tu tolor ayam tu..tak cclear ler pula) sedap bangat donggg...bagi tekak aku ler mmg sedap, aku senduk resepi ni dari Blog Hana...tak mau meleret byk ler..meh salin resepi yer yg aku copy pes dari blog hana nih...maleh aku nak type..halal yer Hana..


Bahan2
  • mee kuning - celur n toskan.
  • 1/2 biji bawang besar (kat sini susah nk dpt bwg merah)
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 1 inci lengkuas
  • 5 batang cili kering - nk pedas leh tmbh lagik
  • segenggam udang geragau- blend (hana tmbh udg kering skit)
  • 300g daging - direbus then potong nipis.air rebusan ketepikan
  • 5+ ekor udang segar - direbus separuh msk n air udang ketepikan - tp hana campak jerk terus :D
  • 2 sudu sos tomato - leh ganti ngan air asam jawa.
  • 2 biji keledek sederhana - rebus then blend
  • garam
  • gula - gune gula melaka lg sedap.
  • air - secukupnyer, jika kuah pekat sgt.


Cara2
    1. > bwg besar n bwg putih, lada kering potong2 then goreng sekejap.
    2. > blend bwg n lada kering td masukkan juga halia dan lengkuas.
    3. > panaskan minyak. tumis bhn blend hingga pecah minyak. masukkan sos tomato n udang geragau.
    4. > masukkan air rebusan daging,rebusan udang, daging n keledek.perasakan ngan garam n gula. then didihkan.kuah mestilah pekat baru kaww! tp klu pekat sgt tmbhkan air skit. last sekali baru masukkan udang. tutup api.
    5. > dah siap! hidangkan mee ngan telur rebus, tauhu goreng, taugeh (tk ltk pon coz hb tk suka), limau kasturi/nipis, daun bwg, bwg goreng, jeruk chili/jeruk lada.

No comments: