Thursday, February 26, 2009

Apam Lenggang





Senduk yg size ni .


Resepi ni namanya Apam Lenggang, resepi dari seorang sahabat ku...terima kasih ler bebanyak kat die sbb sudi kongsi resepi nih..menambahkan lagi koleksi masakan utk bekpes aku...namanya ada lenggang2 tu sbb kalau dah letak kat kuali tu..kita kena lenggang kan 360 bak kata kawan aku tu..bila lenggang kannya adunannya tu nanti akan kelihatan mcm ada ropol2 gitu...yg aku punya ni tak byk sgt ropolnya sbb aku tak lenggangkan sgt..apapun sedap sgt apam lenggang ni...Apam ni bole mkn camtu jer sbb die manis..tp Enas siap mkn dgn sos cili..heran tul aku die nih.. sebiji mcm ayahnya mesti nak cari sos cili...Bapak borek anak rintik ler..nak resepi???..hehehe...meh ler aku taip.....


Bahan-bahan:
  • 2 cawan beras - (cawan yg sedia ada utk ukuran beras tu kalau bile periuk nasi mesti ada disertakan sekali)
  • 2 sudu besar gula - boleh letak lebih bagi sesapa yg suka manis ler.
  • 1 genggam nasi sejuk
  • 1/2 sudu besar yis kering mcm mauripan tu.
  • 4 biji telur - letak lebih pun bole juga
  • garam secukup rasa
  • 1/2 cawan santan pekat - agak2 jgn sampai adunan cair sgt.

Cara-cara:

  1. Beras tu direndam dahulu - cthnya kalau nak buat utk bekpes, waktu petang tu dah rendam beras tu sampai malam...(aku buat rendam dlm kul 4 ptg sampai kul 10 ler gitu.)
  2. Selepas direndam blendkan sekali beras, gula, telur, nasi sejuk, yis n garam tu -(air rendaman tu tak yah masukkan.)
  3. Bila dah blend masuk kan kedalam bekas besar mcm besen dan biarkan semalaman...adunan ni akan naik. tp tak ler sampai melimpah tau...
  4. Paginya sebelum goreng masukkan santan pekat n kacau(adunan lebih kurang mcm adunan kuih ketayap tu)bole ler goreng dlm kuali leper tu mcm dlm gambar kat atas tu..ambil 2 senduk kecil (bab ni pepandai ler agak2 mcm nak buat kuih ketayap) jgn byk sgt nanti tebal kurang sedap... n letak kan dalam kuali tu..then lenggang kan...tak perlu terbalikan dah masak boleh angkat.. ...sedap dimakan panas2.

No comments: