Thursday, October 29, 2009

Ayam Masak Halia My Style



Menu hari ni Ayam masak halia...ni ler masakan aku punya style..main baling2 jer apa yg ada...cuma ayam ni aku potong2 kecil n goreng dulu pas tu angkat..pastu tumis segala bawang...cili.. Halia...garam...letak sikit sos tiram..masukkan sayur..bila sayur dah lembut baru campurkan dgn ayam yg dah digoreng tu....senang jer kan....lawan dgn sambal belacan...terangkat bebbbb...ulam petai...sup kosong.....hmmmm..ni yg lapor nak mkn lagi nihh...sila laaaaaa yer...


Handbag ohhh Handbag

Malam semalam we all pegi dinner kat luar..kat The Spring..tekak aku ler gatai nak makan Curry Laksa n Kerabu Mangga kat The Chicken Rice Shop.....bila dah terhidang makanan tu apalagi aku makan dgn seleranya...perghhh terlepas hajat aku...sedap tul rasanya...Eryna n Enas pun mkn sampai kekenyangan dibuatnya...

Dah selesai makan...ajak ler Mr. Hubby pegi cuci mata kat bahagian2 handbag tu...memandangkan handbag aku yg ku pakai tu dah putus talinya..sajer ler nak survey regenya.....tgk punya tgk..belek punya belek...pas tu Mr. Hubby bertanya "Nak Beli?"walaupun niat asal bukan nak beli lagi..tp dek kerna Mr. Hubby pun bertanya...berbunga rasa dihati ni...dok sengih2 mcm kerang busuk..dgn pantasnya aku jawab "bole juga"..heheheh..so aku pilih ler mana yg berkenan dihati dan berkenan di hati Mr. Hubby juga...so ni ler hasilnya.....TARAAAA

1

2

3


Cantik takkkkk????...ni ler Handbag yg sedap mata aku memandang..besor sgt tidak..kecil sgt pun tidak.....mahal sgt tidak murah sgt pun tidak.....tp yg lebih penting Mr. Hubby pun sukaaaaa....Terima kasih ye banggg.....kalau rosak nanti bole belikan lagi yer...muahhhh...

Wednesday, October 28, 2009

Apam Comel Mitsuya Cider(Aiskrim Soda)



Pagi tadi mcm terlebih rajin sikit..sikit jer laaaa...sbb nak buat apam nih mmg senang dan cepat..apalagi godek2 ler...buat ler utk sarapan bebudak nih...sesapa nak cuba buat...buat ler yer..berbaloi sgt, adunan nih dpt ler dlm 6 biji mcm gambo kat atas tu..aku marble kan dgn kaler hijau dan warna asal tp tak nampak marble nya ....kena belah baru nampak....ok la..meh kita intai resepi nih dari sini ONIGIRI MyR..akak CnP jer yer Ros. utk tepek kat blog nih..thanks sbb sudi share resepi yg mudah nih...dan ada derhaka sikit akak guna tepung Self Raising..
Bahan-bahan
  • 150 gram tepung gandum - Guna Self Raising Floor/tepung naik sendiri
  • 1 biji telur
  • 3 sudu besar gula
  • 1 sudu kecil baking powder- letak juga
  • 75ml air mitsuya cider ( aiskrim soda) - yg nih pun tambah sikit sbb tgk adunan cam pekat.
  • sedikit pewarna merah

Cara-cara

  1. sediakan kukusan, asing putih n kuning telur, pukul putih telur hingga kembang baru masukkan kuning telur. Pukul lagi.
  2. akhir sekali masukkan gula dan tepung yang telah di ayak bersama baking powder, kemudian masukkan air soda dan kacau menggunakan sudu, pastikan semua sebati.
  3. bahagi adunan dua bahagian , satu bahagian diwarnakan merah atau hijau, satu lagi bahagian biarkan warna asal, sudukan selang seli di dalam acuan dan marble kan ikut kreativiti anda sendiri. Kukus lebih kurang 8 minit, siap untuk dihidangkan.Tekstur apam ni sangat lah gebu dan lembut. Selamat mencuba.

Monday, October 26, 2009

Kerabu Tomato Ikan Bilis


Kerabu paling senang nak disediakan..sedap dimkn dgn nasi panas2...tp derhaka sikit tak buang empulur dan ltak letak serai seperti dinyatakan...tp maintain sedap...sumber dari Hana MyR..akak CnP resepinya yer Hana...

Bahan-bahan ( 3-4 org )

  • 2 biji tomato - buang empulurnya n dihiris
  • segenggam ikan bilis goreng (bilis yg dh dikupas)
  • 1/2 biji bwg besar - dihiris
  • 3-4 biji chili padi (bergantung thp kepedasan) - dihiris
  • 1 btg serai - dihiris - tak letak maleh nak p korek serai kat blakang.
  • garam
  • gula
  • air lemon - optional
  • pak aji - klu suka

Cara-cara

  1. Ikan bilis goreng tumbuk kasar. Kemudian gaulkan semua bhn2 n perasakan ngan garam n gula. Klu nk lebih masam bleh letak air lemon.
  2. Dah siap!! bleh la dihidang.......SeLaMaT MenCube...

Jemput Pisang Sedap


Hari ni punya bekpes aku buat ler Jemput Pisang ni...aku suka buat ikut resepi MEOW MyR ni..sbb rasanya mcm kek pisang..gebus di dalam....sapa2 nak try korang semak ler kat SINI sbb dah byk kali aku buat dan dah pernah tepk juga kat blog ni..kirannya ni siaran ulangan jer...layanzzzz la yer...

Friday, October 23, 2009

Mee Campak


Mee Campak ni buat utk anak2 sbb nasi goreng tu dah pedas giler...sempoi jer resepi ni...aku letak apa yg ada jer ler...sayur cuma letak taugeh jer..sawi takder...letak mcm2 pun bebudak ni tak makan pun...cuma aku pecah telur kat dlm kuah tu..alkisahnya resepi ni aku amik kat MyR dari Nurleen..thanks Nurleen utk resepi yg mudah sesangat nih...sedap dimakan bersama sambal kicap..perghhh.. jom layan resepi ni...den CnP je yer..

Bahan-bahan ( 4 orang )

  • 600 gm atau sekati mee kuning
  • 200 gm udang sederhana besar..kalau tak makan udang boleh ganti dengan ayam atau daging
  • 100 gm sawi (kalau suka banyak boleh tambah)
  • 2 sudu besar kicap manis
  • air untuk jadikan kuah
  • Bahan untuk kisar:
  • 2 labu bawang besar dan 5 ulas bawang putih
  • Bahan untuk sambal kicap:
  • 5 biji cili padi, 3 ulas bawang putih dan 2 sudu besar gula pasir ditumbuk sekali dalam lesung batu. Kemudian tambahkan air perahan limau kasturi dan kicap manis...sure terangkat punye!

Cara-cara

  1. Basuh mee kuning tadi dan toskan
  2. Buang kulit udang..untuk senang makan. Kalau guna ayam atau daging, potong kecil
  3. Basuh sawi dan potong ikut saiz yang disukai
  4. Kisar bawang besar dan bawang putih sehingga hancur
  5. Tumis bahan kisar sehingga terbit minyak atau kelihatan sedikit keperangan awas jangan sampai hangus pula!
  6. Masukkan air (biar lebih) dan biar mendidih...jika guna daging atau ayam, masukkannya sebelum masukkan air, biarkan daging tu kecut dulu baru masuk air
  7. Bila dah mendidih masukkan udang biar sekejap, masukkan pula kicap manis, mee, sawi dan secubit garam....gaul semua dalam 2 minit, boleh tambah air kalau terkurang kuahnya..jangan lupa tambah kicap dan garam untuk imbangkan rasanya
  8. Dah siap!, boleh la dihidangkan dengan sambal kicap..baru terangkat dan pasti nak lagi! Makan panas2, kalau budak2 makan tak payah la letak sambal kicap tu!

Nasi Goreng Pedas


Hari ni masak Nasi Goreng Pedas...menu yg buat tinga berasap2...kehkehkeh

Bahan2
  • Nasi secukupnya
  • Segenggam Cili Padi
  • 5 Biji Bawang Merah
  • 1 Ulas Bawang Putih
  • Segenggam Ikan Bilis
Cara2
  1. Tumbuk semua bahan diatas kecali nasi then tumis sehingga agak garing..letak garam n serbuk perasa...pas tu baru la letak nasi.
  2. Boleh dimakan bersama telur mata atau telur dadar...dan apa2 jenis ulam ulaman...

Thursday, October 22, 2009

Sayur Bendi Campur


Pelengkap menu....ni dia Sayur Bendi.. aku campur Carrot dan Hati ayam....letak sedikit sos tiram..cili n segala bawang..tumiskan...dah siappppp...bole makan...

Kari Daging

Hari ni masak Kari Daging..dah lama rasanya tak masak kari nih....sempoi jer resepi aku nih...cuma tak letak bunga lawang..kayu manis....yg lain sama jer...

Wednesday, October 21, 2009

Tempe n Tauhu Goreng


Perrggggh...tempe n tauhu goreng ni cicah dgn sambal kicap...meleleh ayor liuk kepedasan..ni ler antara makanan kegemaran orang Jowooooo...kalau mkn ni gerenti kusyuk menahan pedas bila di cicah sambal kicap.

Ikan Kembung Masak Pindang


Ni pulak Ikan Kembung Masak pindang....juga menu ari ni.....campak2 jer...

Sambal Kicap

Haaaa....lama gak tak hapdet blog nih..bukan apa celcom broadband ni mcm "Hampeh" je 2 3 menjak nih....tu yg mood aku kureng tu...

Ni haaa...amik ko..samball kicap kegemaran kami sekeluarga.....resepi tak yah ler..sume org tau nak buat...

Monday, October 19, 2009

Majlis Ramah Tamah Aidilfitri




Penghujung Syawal ada ler Majlis Ramah Tamah Aidilfitri di kawasan perumahan nih....tujuannya utk mengeratkan hubungan bagi penduduk kawasan perumahan nih...meh ler layan jer gambar2 yer....

Wednesday, October 7, 2009

Roti Sardin


Pagi tadi bekpes buat ler roti ni...dah lama tingin nak buat tp masa tu aku tgh dok mabuk2 kepayang yg amat sgt...cuma tgk jer ler kat umah K.Nor kita tu.....pas tu telan jer ayor liuk ni haaa...so pagi tadi aku buat ler...mmg sedap dan mudah nak buat...kalau sesapa nak tgk step by stepnya korang klik K.Nor Secubit Garam sambil tu bole ler layan resepi ni....saya CnP jer yer K.Nor....muahhh...

Bahan2

  • 10 bj bun burger
  • 1 tin kecil sardin ~ dilenyek hancur
  • 1 labu bawang besar ~ didadukan
  • 1 bj cili merah ~ dicincang
  • 1 sudu besar jus limau nipis
  • 2 bj telur
  • minyak

Untuk Inti:
Satukan sardin yg dah dilenyek dgn bawang besar dan cili merah.
Masak utk 1 minit dan masukkan jus limau nipis.
Padamkan api dan kacau hingga sebati.
Ketepikan.


Step by Step pegi ler SINI

Petola Tumis Air


Ni pula sayur petola tumis air...slurrrrppppp.....layan mata jer yer..senang jer nak masak campak2 jer..

Sambal Petai Udang Sotong



Lauk yg sering aku masak dan juga kegemaran aku laki bini....sambal ni aku campur petai udang n sotong...perggghhhh..pedasssss....biasanya aku dan Mr. Hubby akan berlumba2 makan ulam petai dgn kulit2nya sekali...tp kali ni ku buat sambal...haaaa....terangkat dgn kepedasannya...baby dlm perut pun berguling2 menahan pedas...huahuahuahua..

Tuesday, October 6, 2009

Kek Coklat Versi Bakar



Sempena besday Enas yg ke 4 tahun pada 2 Oct...aku godek ler buat kek ni haaa...utk Enas..saje nak bagi die potong kek..sempoi jer takder deco2 rupawan just tabur manik2 tu jer..janji ada kek utk die...hahhaha..

Kek coklat kali ni aku buat versi Bakar lak..slalunya buat yg kukus tp sajer ler nak tinggikan lagi bil letrik..keh..keh..keh..Resepi asal dari MyR tapi aku amik kat umah Hana Japan...kek ni nak buat mmg mudah dan hasilnya pun sedap..moist gitu...ni minta izin nak CnP resepi dari umah Hana yer...jom layannnnnn....

Bahan-bahan

  • 2 biji telur
  • 1 cawan minyak masak
  • 1 cawan gula pasir
  • 1 cawan gula perang
  • Bahan A
  • 1 sudu kecil vanila
  • 1 1/2 cawan susu segar perisa coklat
  • 1/2 cawan air campur dgn 2 sudu kecil nescafe- air panas
  • Bahan B
  • 2 sudu kecil sodium bicarbonate
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 1/2 cawan serbuk koko
  • 2 cawan tepung gandum
  • ** Topping **
  • 1/2 cawan koko van hauten
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 1 sudu besar minyak masak
Cara-cara
  1. Pukul telur hingga kembang
  2. Masukkan gula dan pukul lagi
  3. Kemudian masukkan minyak masak
  4. Ayak semua bahan B dan masukkan sedikit demi sedikit ke dalam telur tadi berselang seli dengan bahan A. Gaul sehingga sebati.
  5. Bakar pada suhu 170 degree selama 1 jam atau sehingga masak
  6. Untuk toppingnya.. masukkan semua bahan-bahan ke dalam periuk, dengan api kecik panaskan sampai nampak dah ok...taruk je atas kek yg dah sejuk.