Thursday, February 26, 2009

Kasih Sayang

Kekadang bila aku tgk anak2 aku nih...lebih2 lagi Eryna yg masih menyusu badan..terkenang satu kejadian yg menyayat hati dimana sang suami menikam isteri dari arah belakang yg sedang menyusukan anak kecilnya..lagi menyayat hati bila mayatnya ditemui anaknya masih menyusu lagi...sedih aku bila tingat kejadian nih..mana mungkin si anak kecil ni tau yg ibunya sudah tiada lagi pada masa tu..aduhhh...mmg tragis..
Bila tgk gelagat Eryna yg nak melekap jer kat aku...sikit2 "nakkkkk" katanya..nak susu ler tu...kalau camtu...pas tu tak leh lekang..mesti cari aku..nak mandi pun susah....apalagi kalau nak pegi mana2..asal saja tak nampak muka aku..mula ler die...lagi ler aku dok tingat mcm mana keaadan si anak kecil yg kehilangan ibunya yg masih perlukan kasih sayang serta masih menyusu badan tu..?? mmg sedih aku rasa..mmg tak leh aku nak bayang kan..apalah nasib si anak kecil tu sekarang yer..may be dah besar kot...
Satu lagi peristiwa yg masih lagi aku terkenang2 dimana bayi yg baru lahir di buang dalam lubang jamban...dlm keadaan menghisap jari...kesejukan...subhanallah..kejam nya org2 nih..seperti yg kita tau bayi lepas lahir mmg lapar dan perlu di susukan dari ibunya sendiri..tp apa dah jadi kalau begini lah rupanya dan begini ler jadinya pada bayi tersebut...malangnya lah nasib si bayi nih...cubalah kita pikir sejenak yer....bila pas lahir pasti bayi ni perlukan dakapan dan susuan dari ibunya..tp apa yg dia dpt??? hanyalah dibiar kan kesejukan di tempat yg tak sepatutnya "lubang jamban"...nasib ler umurnya masih panjang....tp apa pula nasibnya bila membesar tanpa ibu dan bapa???

1 comment:

mummywildan said...

K.liza, bab2 breastfeed ni mmg leh touching kan...syukur smpai skrg masih dpt menyusu kan wildan. tp a bit jealous dgn k.liza siang malam blh berkepit. wildan ble siang hari kena le minum susu soya dia ISOMIL le. sbb tu le dia nk dgn Wan je. kdg mandi usung je masuk bilik air.'mandi bersama'..hahahhahaha.....sapa nk jawab tu??keadaan memaksa sbb tk tahan dgr suara nyaring dia dr luar bilik air.